Skip to main content

Chromebook mungkin tidak lama lagi mempunyai standard Pembantu Google

Imej: Google

Pemilik Chromebook mungkin akan berkata "OK Google" ke komputer riba mereka.

Ini adalah mengikut coretan kod OS Chrome yang digali oleh XDA Developers, yang menunjukkan bahawa integrasi Google Assistant asli mungkin akan datang ke peranti Chrome OS.

LIHAT JUGA: Google mahu skrin telefon anda berganda sebagai pembesar suara

Ini tidak sepenuhnya baru; sebenarnya, Pixelbook sendiri Google (boleh dikatakan di sekeliling) secara native menyokong Google Assistant. Tetapi jika benar, itu bermakna bahawa Chromebook lain akan mendapat kuasa Pembantu juga - jika pengeluar membolehkannya, itu.

Dari apa yang kelihatan dalam kod, ciri ini akan dilumpuhkan secara lalai. OEM yang memilih untuk mendayakannya juga akan dapat menghidupkan tetapan tambahan yang akan mengubah sama ada mesin sedang mendengar frasa "OK Google" atau tidak.

Hakikat bahawa versi Chrome OS mempunyai kod yang menunjukkan sokongan Google Assistant tidak semestinya ciri itu akan langsung tidak lama lagi.Tetapi dengan pembantu pintar cepat menjadi norma dalam isi rumah, dapat menggunakan Pembantu Google dari Chromebook kemungkinan akan menarik banyak pengguna, terutama para pelajar, yang membuat sebagian besar pengguna Chromebook, sekurang-kurangnya di Amerika Syarikat (dengan asumsi mereka pentadbir membolehkannya, sudah tentu).

Chromebook adalah komputer riba yang mampu dibeli di internet berdasarkan Chrome OS Google dan dihasilkan oleh beberapa pengeluar, termasuk Acer, Asus, dan Samsung. Pixelbook Google, yang dilancarkan pada bulan Oktober tahun lepas, mengambil konsep ke tahap yang baru, dari segi kuasa pek dan harganya, yang bermula dari $ 999.