Skip to main content

Ya, Laura Ingraham, Loyalis Trump, dan semua orang hidup di planet yang terpisah

Imej: Getty Images

Anda perlu menyerahkannya kepada Laura Ingraham. Apabila dia betul, dia betul.

Ingraham, pengulas konservatif yang lama yang telah menegaskan dirinya dengan penyebab pro-Trump, pada hari Isnin menawarkan perspektifnya terhadap dakwaan bekas penasihat kempen Donald Trump, Paul Manafort dan rakan kongsi perniagaan Manafort, Rick Gates, serta pengakuan salah mengejutkan dari Penasihat dasar luar kempen Trump.

"Dan idea bahawa ini adalah hari yang buruk untuk Trump kerana ia dengan apa cara sekalipun menyimpulkan dengan Rusia, anda harus hidup di planet lain jika anda berfikir," kata Ingraham dalam rancangan radionya.

Tiada pertentangan di sini.

Pengulas konservatif melakukan yang terbaik pada hari Isnin untuk memutar berita. Mesej-mesej itu agak konsisten: Tiada apa-apa untuk dilihat di sini, seorang "tukang masak", seperti kata Ingraham.

Tweet-tweet terdesak Trump akan menunjukkan sebaliknya.

Maaf, tetapi ini adalah tahun yang lalu, sebelum Paul Manafort adalah sebahagian daripada kempen Trump. Tetapi kenapa tidak Crooked Hillary & the Dems tumpuan ?????

- Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 30 Oktober 2017

.... Juga, tidak ada COLLUSION!

- Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 30 Oktober 2017

Perkara yang menyeronokkan tentang kenyataan "planet lain" Ingraham adalah dia kemudiannya bercakap dengan kenapa dakwaan Manafort adalah masalah besar - ia boleh digunakan untuk menekan Manafort dan Gates untuk mendedahkan maklumat penting mengenai Trump.

Ia juga mudah mengabaikan pendedahan bahawa bekas penasihat dasar luar negeri George Papadopolous, sukarelawan tetapi yang menghadiri sekurang-kurangnya satu pertemuan dengan Trump dan bersentuhan dengan pegawai kempen peringkat tinggi, telah mengaku bersalah membohongi FBI mengenai hubungannya dengan Rusia .

Yang penting ialah dia telah bekerjasama dengan penyiasatan secara aktif, wahyu yang telah menghantar beberapa di sebelah kiri menjadi spekulasi bahawa dia mungkin telah mengesan panjang untuk membantu siasatan.

Bukannya anda akan tahu ini dari ketua bercakap konservatif yang telah mengambil sebab Trump. Pengulas Fox News Sean Hannity, yang telah muncul sebagai salah satu pro-Trumpers yang paling bersemangat di media Amerika Syarikat, mengundurkan berita hari ini dan dengan cepatnya berpindah ke gangguan terbaru sekitar kisah berusia tujuh tahun mengenai Hillary Clinton dan penjualan uranium syarikat perlombongan.

Hannity, nampaknya, menduduki planet yang sama seperti Ingraham:

Saya fikir Hannity akan mengalami angin ahmar di udara.

- Josh Barro (@jbarro) 31 Oktober 2017

Pertunjukan Hannity seperti tinggal di Upside Down

- Igor Bobic (@orborbobic) 31 Oktober 2017

Sangat mudah untuk membuat kapur ini hanya pada hari yang lain dalam gelembung media konservatif (sebelah kiri mempunyai versi mereka sendiri), tetapi Ingraham dan Hannity adalah suara paling kuat dari kumpulan yang berada dalam bahaya untuk menjadi benar-benar menghantui dari kenyataan bersama. Ingraham, seperti yang saya katakan, adalah benar tentang berada di planet lain. Berita hari Isnin memberikan salah satu ujian yang paling ketara tentang bagaimana perkara buruk telah mendapat di bawah pentadbiran Trump.

Ia mungkin lebih teruk. Hannity dan Ingraham sekurang-kurangnya merasa terpaksa berputar berita daripada mengabaikannya sepenuhnya. Kisah Manafort terlalu besar untuk berpura-pura tidak berlaku, membuktikan mungkin terdapat sedikit realiti berkongsi.

Tetapi mereka hanya mengabaikan Papadopoulos. Hannity merujuknya sebagai "anak" (pada usia 29 tahun) dan mendakwa beliau tidak mempunyai peranan sebenar dalam kempen Trump. Di Planet Trump, ia hanya satu lagi perbuatan ahli sihir yang tidak bermakna.

Ini akan semakin buruk sebelum ia menjadi lebih baik. Seperti yang dikatakan oleh David Roberts dari Vox.com, hari Isnin adalah ujian sejauh mana orang-orang seperti Ingraham dan Hannity bersedia untuk menampung penonton Trump yang penyayang mereka.

Jawapannya: Pretty damn jauh.

24. Jadi ada apa-apa, sama sekali, yang Mueller boleh lakukan atau menemui yang akan menipu skala seperti mereka akhirnya mengetuk Watergate?

- David Roberts (@drvox) 30 Oktober 2017

Hannity dan Ingraham adalah hanya personaliti yang paling ketara dalam kompleks media Trump yang besar yang cuba memastikan penontonnya bahawa segala-galanya baik-baik saja. Tetapi apa yang benar-benar penting pada penghujung hari bukanlah apa yang dikatakan oleh personaliti di Fox News, tetapi sejauh mana pandangan mereka berpegang pada Capitol Hill Republicans, yang semuanya hilang dari gelombang udara pada hari Isnin.

Selagi realiti alternatif wujud, ahli Parti Republik yang kurang berkemungkinan akan mencabar presiden, bergantung bagaimana penyiasatan yang lain berlaku. Isnin juga merupakan peluang bagi Republikan untuk berdiri, dan tidak ada yang melakukannya.

Sepertinya mereka hidup di planet lain itu juga.