Skip to main content

Artis secara ironinya menggunakan AI untuk membuat potret orang yang mempunyai peluang pekerjaan yang mungkin dipindahkan oleh AI

Imej: artis paling terkenal

Artis Paling Terkenal adalah mengenai seni kejuruteraan terbalik untuk mencari apa yang berfungsi di media sosial. Dalam projek terbarunya, beliau menggunakan kecerdasan buatan untuk mencipta karya yang kaya dan mampu menjual yang turut memberi komen mengenai potensi AI untuk membunuh pekerjaan dan industri.

JUJU JUGA: Rumah merah jambu yang terang menarik orang ramai mencari selfie yang sempurna, dan jiran-jirannya marah

Awal bulan ini, artis, yang dikenali sebagai Matty Mo, melukis tiga rumah yang dirobohkan segera di Los Angeles berwarna merah jambu terang. Mereka menjadi hit untuk pemotretan dan selfies, atau dalam istilah Mo, sebuah "honeypot Instagram." Dia berpindah ke projeknya yang seterusnya melihat AI dan teknologi. Pertunjukan itu bermula Selasa dengan pop timbul satu hari di pusat bandar San Francisco.

Mo berkata, aksi-aksi besarnya seperti rumah merah jambu adalah apa yang dia anggap "soal siasat." Untuk projek itu dia melihat ke arah gentrifikasi dan masyarakat.Dengan projek terbarunya, "Kecerdasan Buatan: Akhir Seni Seperti Kita Ketahui Ini" dia memulakan perbualan tentang data besar, robot, dan AI dalam kehidupan seharian.

Beliau bekerja dengan penggodam tanpa nama untuk membuat potret besar wajah digital dan ditapis pekerja kilang, peniaga seni, juruterbang, artis, pemandu teksi - semua profesion yang dia percaya tidak akan wujud sebaik sahaja mesin boleh melakukan pekerjaan yang lebih baik.

#themostfamousartist telah bekerjasama dengan sekumpulan penggodam anonim untuk membina kepintaran buatan proprietari yang mampu meniru dan membiak gaya seni untuk menghasilkan penulisan yang berkualiti tinggi. Kemudian kami menggunakan inovatif dari teknik pemindahan substrat untuk mencipta karya seni yang benar-benar indah yang dibuat dengan data besar, robot, dan AI. Inilah masa depan seni dan kita berada di barisan hadapan. Selasa depan ke-27 di @mcloughlinart di San Francisco, kami menganjurkan pameran pertama karya-karya ini; satu siri potret orang yang pekerjaannya akhirnya akan dihapuskan oleh AI yang dibuat dalam gaya metodologi #chuckclose yang diguna pakai kerana keadaan kesihatannya. Berharap untuk berjumpa dengan anda di pameran bersejarah ini.

Satu jawatan yang dikongsi oleh Matty Mo 💭 🏆 (@themostfamousartist) pada

Untuk membuat potret dia membina sendiri program komputer milik AI miliknya yang mengambil gambar dan penapis dalam talian untuk mencipta cetakan bergaya setiap hari dan selebriti, seperti CEO Tesla Elon Musk, Ketua Pegawai Eksekutif Facebook Mark Zuckerberg, pelukis Kanye West, dan bintang realiti Kim Kardashian West. Mo berkata semua orang ini akan terjejas oleh pengambilalihan AI atau membantu menggerakkan teknologi ini.

#themostfamousartist at @mloughlinart

Satu jawatan yang dikongsi oleh Matty Mo 💭 🏆 (@themostfamousartist) pada

Untuk pertunjukan galeri beliau hanya menggunakan penapis berdasarkan artis Chuck Close - tetapi programnya boleh mengambil apa-apa gaya dan foto (dia mencari gambar ikonik dalam talian) dan membuat kepingan besar yang dia menguji di Instagram untuk melihat berapa banyak suka dan beli klik dia mendapat.

Imej: artis paling terkenal

Di galeri Tuesday afternoon Mo berkata "seniman hebat menggunakan alat zaman kita untuk menceritakan kisah masa kita." Dia ingin membentangkan kerja di ruang seni tradisional untuk menunjukkan bagaimana sesuatu dapat dilihat sebagai seni yang indah tanpa mengetahui bahawa robot atau program komputer membuat kerja. Dia percaya mengetahui bagaimana ia dapat mengubah persepsinya.

Imej: Artis paling terkenal

Selepas pertunjukan hari Selasa, kerja-kerja ini hidup di dalam talian, di mana potret akan mencapai kira-kira $ 500. Program komputernya masih dibentuk dan belajar keutamaannya ketika ia melatihnya untuk akhirnya mencipta cetakan bergaya yang dioptimalkan untuk melakukannya dengan baik di platform seperti Instagram.

Seperti yang Mo berkata, "Ia AI membantu artis atau seniman yang membantu AI."

Selamat datang ke masa depan.