Skip to main content

Pengasas Oculus menganggap filem anime liar ini adalah masa depan AR yang mungkin

Unit realiti maya Oculus Facebook telah berpindah dari pengasasnya, Palmer Luckey, tetapi itu tidak bermakna bahawa lelaki yang secara literal memulakan ruang VR moden dilakukan memikirkan masa depan VR.

Dalam temu bual dengan Jepun MoguraVR, diterjemahkan dan muncul oleh Jalan ke VR, Luckey bercakap tentang keadaan semasa VR dan realiti tambahan (AR) panjang lebar. Tetapi perkara-perkara yang benar-benar menarik apabila dia menyebut apa yang difikirkannya adalah perwakilan sinematik terbaik AR yang kini boleh didapati.

LIHAT JUGA: Masa depan reka bentuk Nike kelihatan hebat dalam video konsep ini

"Pengarahan terbaik AR dapat ditemui di [filem] Pedang Seni Online: Skala Ordinal, "kata Luckey." Pada masa ini kebanyakan peranti AR hampir memaparkan HUD. Sebaliknya, teknologi AR yang muncul dalam versi teater dari SAO adalah lebih dekat dengan MR [realiti campuran], dan membina dunia maya berdasarkan realiti. "

Filem ini, berdasarkan siri novel-novel dewasa muda Jepun (yang dipanggil "novel-novel ringan" di Jepun) ditetapkan dalam masa terdekat dan menggambarkan pemain yang menggunakan antara muka otak yang tidak invasif yang disebut Augma untuk melibatkan diri dalam persekitaran AR semasa bersaing dalam secara besar-besaran berbilang pemain permainan peranan dalam talian yang dipanggil Skala Ordinal. Seperti banyak anime, walaupun gaya ilustrasi yang lucu, plot itu adalah konsep yang tinggi.

Tetapi adakah ini benar-benar masa depan AR kita? Sekiranya pengasas Oculus fikir begitu, ia sekurang-kurangnya bernilai melihat gambaran ini tentang realiti AR yang menyedarkan kami pada tahun-tahun akan datang.