Skip to main content

Pertikaian Rose McGowan dan Meryl Streep membuat kita lupa penjahat sebenar

Imej: Junfu Han / Detroit Free Press / TNS melalui Getty Images

Apabila luka Harvey Weinstein masih melayang, wanita di Hollywood sedang mencari cara untuk bertindak balas, dan tidak semua orang berada di halaman yang sama.

Kes pada titik: Perselisihan baru-baru ini memaparkan Rose McGowan, Amber Tamblyn, dan Meryl Streep.

Ketiga-tiga mereka baru-baru ini menyatakan, atau dikaitkan dengan, pendapat yang berbeza mengenai bagaimana memanggil perubahan dalam industri hiburan. Perbalahan dalam talian di kalangan penonton yang diikuti telah melambatkan perairan sedikit, membuat kita seketika melupakan siapa penjahat sebenar adalah: pelecehan seperti Weinstein.

LIHAT JUGA: Rose McGowan menyekat wanita yang merancang untuk membantah Golden Globes dengan memakai semua hitam

Semuanya bermula pada hari Sabtu apabila McGowan memberikan kepada Streep dan yang lain yang merancang untuk memakai hitam ke Golden Globes sebagai protes senyap terhadap gangguan seksual di Hollywood.

"KEGAGALAN ANDA adalah masalah," tulis McGowan dalam tweet yang dipadamkan sekarang. "Anda akan menerima anugerah palsu tanpa henti dan tidak menjejaskan perubahan yang sebenar, saya menghina kemunafikan anda, mungkin anda semua mesti memakai Marchesa." (Marchesa adalah jenama yang dimiliki oleh isteri Weinstein, Georgina Chapman, dirujuk sebagai GC oleh McGowan dalam beberapa tweet.)

Pada hari Isnin, Streep membalas dengan kenyataan yang panjang The Huffington Post. Dia berkata dia "sakit hati" oleh komen McGowan tetapi mahu "memberitahunya bahawa saya tidak tahu mengenai jenayah Weinstein, bukan pada tahun 90an ketika dia menyerangnya, atau melalui dekade berikutnya ketika dia menyerang orang lain."

"Saya tidak sengaja diam, saya tidak tahu, saya tidak bersetuju dengan rogol, saya tidak tahu, saya tidak suka wanita muda yang diserang, saya tidak tahu ini berlaku."

"Saya benar-benar menyesali dia melihat saya sebagai musuh, kerana kami berdua, bersama-sama dengan semua wanita dalam perniagaan kami, berdiri dengan menentang musuh yang sama."

Terdahulu, aktres Amber Tamblyn, yang mengalami gangguan pada masa lalu, menambah dua sen, mengkritik McGowan kerana "mengejek pergerakan wanita lain yang cuba membuat perubahan."

THREAD: Rose McGowan adalah seorang kawan dan ketika saya menyokong pergerakannya, saya tidak menyokong mana-mana wanita (atau lelaki) yang mencemooh atau menafikan pergerakan wanita lain yang cuba membuat perubahan. Memberitahu kami semua memakai Marchesa? Ini adalah di bawah anda, Rose.

- Amber Tamblyn (@ambertamblyn) 17 Disember 2017

McGowan kemudian mengumumkan permintaan maaf pada hari Isnin petang. "Tidak ada peta untuk jalan ini yang saya jalankan," katanya.

Barisan Marchesa berada di bawah saya dan saya minta maaf untuk itu. Melihat gambar Alyssa Milano dengan GC telah menyulitkan sesuatu dalam diri saya bahawa saya tidak dapat menyatakannya. Tidak ada peta untuk jalan ini saya, saya akan bangun. Selamat tinggal dengan anda, pergilah dengan Dewi.

- naik mcgowan (@rosemcgowan) 18 Disember 2017

Tetapi perbincangan dalam talian mengenai ketiga-tiga wanita itu telah diteruskan. Ada yang dilakukan oleh Tamblyn kepada McGowan apa yang diceritakannya kepada kawannya. Ada yang mengatakan McGowan. Ada Streep untuk sambutannya yang penuh kasih sayang.

Walaupun individu berusaha sedaya upaya untuk memulihkan diri dari trauma mereka sendiri atau bertindak balas terhadap kejatuhan Weinstein, penting untuk mengingati bahawa tenaga kita yang agresif adalah yang terbaik diarahkan kepada Weinstein dan penjaja lain yang tidak terkira banyaknya, dan bukannya salah langkah wanita yang cuba mengatasinya semua keluar.

McGowan berkata yang terbaik: Tiada peta.