Skip to main content

Instagram model bogel di laman suci tidak mendapat 'suka' dari orang tempatan

Imej: David Rowland / REX / Shutterstock

Playmate Playboy, Jaylene Cook telah memecat ramai orang.

Model dari New Zealand (atau Aotearoa) memuat naik catatan Instagram yang tidak begitu sensitif kepada orang Maori di negara asalnya. Dan internet sedar.

LIHAT JUGA: Gambar Katy Perry tentang dewi Hindu di Instagram menyalahkan orang India

Model yang disimpulkan Gunung Taranaki - puncak tertinggi 8.000 kaki di Pulau Utara negara - hujung minggu lalu. Untuk meraikan pencapaian selepas mendaki 12 jam, dia mempunyai pasangannya, pembuat filem Josh Shaw, mengambil gambar punggungnya yang telanjang, kecuali untuk kasutnya, sarung tangan dan topi.

KITA TELAH BERJAYA MELAKUKANNYA!! Ini adalah yang paling sukar yang pernah saya lakukan! Kedua-dua mental dan fizikal. 2 minit dari tempat letak kereta saya sudah terluka, berpeluh dan bersedia untuk menghidupkan semula 😂 Tetapi sangat menakjubkan apa yang dapat anda capai dengan galakan dan sokongan rakan kongsi anda! Saya tidak boleh melakukan ini tanpa anda @thejoshshaw! • Sum Gunung Taranaki Summit 🔭 9000ft -11'C / 35km angin 🏃🏻 12.6km (1.6km elevation) 2am - 6.30pm (12 jam perjalanan mendaki) 🏼 🏼 20kg pack (Josh mempunyai 40kg)) • Ini pendakian telah lama berubah saya. Saya membuktikan sejauh mana saya boleh menolak diri saya dan saya amat berbangga dengan pencapaian saya. Gunung ini curam, lasak, sentiasa berubah dan kejam murni! Selamat berkata, saya tidak akan melakukannya lagi 😅

Satu jawatan yang dikongsi oleh Jaylene Cook (@jaylenecook_) pada

Dia menulis di sepanjang foto, "Pendakian ini telah mengubah saya selama-lamanya, saya membuktikan seberapa jauh saya boleh menolak diri saya dan saya benar-benar bangga dengan pencapaian saya."

Tetapi foto derrière-flaunting itu menimbulkan kening di kalangan orang Maōri Taranaki yang melihat gunung berapi sebagai ruang suci yang disita oleh kerajaan New Zealand selama lebih dari 100 tahun.

Didalam BBC wawancara, akademik Maōri setempat, Dennis Ngawhare, berkata, "Ia seperti seseorang yang masuk ke Basilika St. Peter di Vatikan dan mengambil foto telanjang."

Keadaan yang sama dengan pelancong yang meletup untuk gambar Instagram tidak menghormati agama setempat di tempat suci di Borneo, pada tahun 2015.

Datuk Bandar New Zealand tempatan memberitahu BBC foto Cook itu sendiri bukan masalah - di mana ia telah diambil. "Ia tidak sesuai untuk mengambil di atas Gunung Taranaki kerana ia adalah tempat yang sangat penting bagi masyarakat Maori," kata Neil Volzke.

Dan ke hutan saya pergi ..
Untuk hilang fikiran saya
Dan temukan jiwa saya 🍃 pic.twitter.com/bqpFJHqpMG

- Jaylene Cook (@jaylenecook_) 3 Mei 2017

Tidak jelas jika Cook memahami betapa tidak sesuai dengan gambarnya atau kepentingan rohani dan kebudayaan di sebalik gunung itu.

Dalam empat hari ia telah menerima lebih daripada 15,400 suka dan tidak menyunting kapsyennya untuk mengakui pengulas yang tidak percaya percaya dia menunjukkan masyarakat Maori.