Skip to main content

Google I / O 2017 membosankan, dan itu berita buruk untuk inovasi

Imej: AP / REX / Shutterstock

Percayalah, saya tidak fikir ia akan datang kepada ini. Jika anda telah bertanya kepada saya seminggu yang lalu apa yang saya harapkan daripada persidangan pemaju I / O Google, "membosankan" bukanlah perkataan yang akan menjadi fikiran.

Namun, melihat pengumuman tahun ini, saya terkejut dengan apa yang diharapkan dan, dengan baik, selamat semuanya itu. Pasti, Google Lens adalah jauh dan paling baik yang dipratonton oleh Google di sini, dan headset VR yang tersendiri sangat menarik jika anda peminat VR (setakat ini kumpulan pemilihan yang agak kecil).

LIHAT JUGA: Aplikasi Penolong Google untuk iOS adalah kekacauan yang kikuk

Tetapi tidak ada yang menarik atau terutama inovatif. Google Lens hanyalah versi Google Goggles yang dirangka semula (walaupun sedikit lebih berguna), dan kami telah mendengar khabar angin tentang alat dengar VR Google yang berdiri sendiri selama lebih setahun.

Membosankan, bukan?

Yang paling membosankan @google # io17 pernah

- Ilia 🕶 Daraselia (@idaraselia) 17 Mei 2017

Semua perkara #politik ini semakin meruncing Google # IO17. Google adalah jenis syarikat yang membosankan pada hari ini, sekurang-kurangnya kepada saya. Di sana, lakukan itu.

- Jake Hamby (@jhamby) 18 Mei 2017

Tiba-tiba # io17 telah menjadi infomercial di rumah Google. Produk beta hanya terdapat di AS. #boring

- Imanol Pérez Iriarte (@ipereziriarte) 17 Mei 2017

Betul. Itu tidak selalu berlaku. Ia tidak lama dahulu apabila Sergey Brin menyenaraikan sekumpulan skydivers untuk memperkenalkan dunia ke Google Glass. Atau ketika bahagian Teknologi dan Projek Teknologi Google (ATAP), skunkworks di sebalik idea-idea moonshot seperti telefon pintar modular, radar penginderaan isyarat, dan pakaian dengan sensor tertanam, adalah sumber kejutan dan kagum bagi peserta I / O.

Tahun ini, tidak ada tanda ATAP, yang kehilangan ketua berwawasan Regina Dugan ke Facebook tahun lepas.

Ia bukan hanya ATAP, sama ada. Tidak ada tanda-tanda apa-apa percubaan jarak jauh. Sebaliknya, kita dapat melihat versi yang paling digilap teknologi realiti bertambah Google namun (yang, dengan cara itu, bermula di ATAP hampir empat tahun yang lalu), kemahiran baru untuk pembantu digital Google, ciri VR yang kita tidak benar-benar perlukan, namun denda lain, tetapi juga membosankan, kemas kini untuk Android.

Kehilangan semua pengumuman adalah sebahagian daripada Google yang pernah berani.

Jangan salahkan saya: Tiada perkara-perkara ini, dalam diri mereka, tidak baik. Teknologi Tango menjadi alat pembelajaran yang sangat berharga, Penolong Google mula kelihatan seperti akhirnya dapat memenuhi potensi terbuang Google Now, dan Android O nampaknya menjadi pepejal, jika kemas kini, tidak biasa. Hebat.

Faktanya ialah, Google memerlukan perkhidmatan ini menjadi dipercayai dan baik dan itulah yang ingin disampaikannya. Tetapi hilang dalam semua itu adalah sebahagian daripada Google yang pernah menjadi berani - Google yang tidak takut untuk mengambil risiko, "melakukan najis epik," dan memamerkan idea-idea gila yang mungkin tidak akan berfungsi di luar makmal penyelidikan Google.

Anda boleh berhujah bahawa Google telah melampaui moonshotsnya. Google X, kilang moonshot Alphabet, dilaporkan telah disusun semula di tengah-tengah usaha penjimatan kos yang lebih luas. Lagipun, syarikat itu tidak membuat berbilion ringgit setahun kerana ia bekerjasama dengan Levi untuk membuat jaket yang dibolehkan aplikasi atau kerana ia memecahkan kod pada penjejakan positional dalam realiti maya.

Tetapi ia benar-benar projek seperti ini - kotoran liar, futuristik, epik - yang menjadikan Google ... dengan baik, Google.

Google Glass adalah satu kegagalan yang buruk dan, bagaimanapun, di sini kami beberapa tahun kemudian dan seolah-olah setiap syarikat teknologi utama melimpahi atas realiti yang bertambah. Lengan kereta memandu sendiri Alphabet, Waymo, dilaporkan kacau, tetapi akan teknologi automotif-kereta di mana ia sekarang jika setiap kereta dan syarikat teknologi di dunia tidak berlumba untuk bersaing dengan Google di tempat pertama? Telefon pintar modular Projek Ara telah mati (dan, jika kita bersikap jujur, tidak pernah jauh dari realistik) tetapi dalam era ketika semua telefon pintar kita adalah kepingan kaca dan logam yang hampir sama, ia adalah imaginasi yang benar-benar inovatif daripada apa yang boleh dilakukan oleh telefon pintar.

Semua perkara ini akan mempunyai kesan yang ketara dan berkekalan, walaupun ia tidak begitu jelas. Dan itu semua mungkin kerana budaya yang menggalakkan pekerjanya bergerak pantas dan mengambil risiko. Mungkin yang belum berubah, tetapi anda tidak akan tahu dari berjalan di sekitar acara terbesar syarikat tahun ini.

Anda akan bosan, sama seperti saya.