Skip to main content

Gather.com Melancarkan Peraduan Bab Pertama

Gather.com melancarkan satu pertandingan bertulis dalam talian minggu ini, yang menjemput para penulis yang bercita-cita untuk menyerahkan manuskrip untuk karya fiksyen penuh. Kemasukan pertama setiap bab akan dipos untuk mengumpulkan dan mengundi oleh pengguna tapak. Dalam babak kedua, bab kedua dari setiap 20 manuskrip teratas akan dipaparkan, bersama dengan satu lagi pusingan pengundian. Pada babak ketiga, bab ke-3 dari 10 teratas akan dipaparkan, dan kemudian naskah-naskah dari lima finalis akan pergi sebelum "Panel Penghakiman Hadiah Utama". Hadiah itu adalah kontrak penerbitan dengan Touchstone / Simon & Schuster, $ 5,000 tunai dan promosi oleh Borders, yang menaja pertandingan.

Apabila ia dilancarkan pada tahun 2005, Gather.com dianggap sebagai sejenis platform blog tertutup - itu masih berlaku, tetapi ia membentuk untuk menjadi lebih seperti DeviantArt menulis. Lebih 500 artikel telah diterbitkan di laman web setakat hari ini, menunjukkan bahawa terdapat tahap aktiviti yang sederhana. Sedangkan demografi, yang lebih buruk daripada kebanyakan rangkaian sosial - mereka mendakwa mempunyai 175,000 pengguna berdaftar, 73% daripadanya adalah antara 30 dan 59.

Simon & Schuster mengatakan bahawa pengundian mengambil tekanan daripada mereka ketika menyusun ribuan manuskrip, dan juga membuat penonton siap untuk buku siap - pengguna Gather.com mungkin akan membelinya. Tetapi penerbitan buku masih lagi tentang memilih "hit" yang besar dan menolak semua orang lain, dan teori ekor panjang bermakna bahawa walaupun tajuk niche boleh menjadi lulus - Lulu.com membolehkan anda menjadi penerbit anda sendiri dan menjual kepada peminat, kawan dan keluarga. Dan mungkin para penonton Gather.com lebih suka membaca bab buku secara keseluruhan sebagai bab sebagai blog, sambil mengulas tentang tempat mereka berfikir cerita itu akan masuk dalam ansuran seterusnya? Sudah tentu semua dibayar, dengan berkongsi hasil iklan dengan penulis, dan tidak perlu memaksanya melalui saluran pengedaran sempit seperti penerbit buku. Singkatnya, industri penerbitan seolah-olah mengalami masalah, dan laman-laman seperti Gather sebenarnya boleh mempercepatkan kematiannya.

YouTube sedang melakukan perkara yang sama kepada TV, sudah tentu, tetapi ketenaran TV masih dianggap lebih ketara daripada menjadi lonelygirl15 seterusnya - YouTube bahkan mempunyai pertandingan yang sedang berjalan pada masa ini untuk mendapatkan klip anda semasa SuperBowl. Akhirnya, itu akan berubah, dan menjadi pengguna yang paling dilanggan di YouTube atau pengarang paling popular di Gather dan akan menjadi ukuran kejayaan.

[melalui]