Skip to main content

Episod 'Outlander' 5 akhirnya memberi kita reuni yang kita mahu: recap

Imej: starz

Rekap ini mengandungi spoiler untuk Outlander Musim 3, episod 5, bertajuk "Kebebasan dan Whisky." Sekiranya anda perlu menyegarkan ingatan anda dengan mana kami berhenti, lihat semula rekap episod kami 4.

Selepas lima episod membina, masa ini akhirnya di sini - Claire dan Jamie telah bersatu semula!

Ok, jadi Jamie tidak sedarkan diri, tetapi tiada siapa yang sempurna.

Jam emosi memuncak kemungkinan yang boleh dibayangi oleh cliffhanger, sebagai Claire akhirnya kembali ke masa lalu, tiba di 1766 Edinburgh untuk mengesan kedai cetakan satu "Alexander Malcolm." Apabila dia sampai di sana dan akhirnya meletakkan mata pada jiwa beliau selepas dua dekad, dunia emosi melepasi antara mereka berdua, sehingga kejutan dan kagum mengatasi pahlawan kita yang gagah dan dia pingsan sebelum dia dapat mengatakan kata, jelas terharu di realiti melihat Claire selepas bertahun-tahun membayangkannya.

LIHAT JUGA: Foto-foto dari Claire dan reunion 'Outlander' Jamie adalah segala-galanya yang telah kami tunggu

Masa ini diangkat dengan setia dari Diana Gabaldon Voyager, tetapi pilihan untuk meletakkan tempat kejadian pada akhir episod tanpa membiarkan mereka menyentuh adalah penciptaan yang tidak disengajakan dari pengeluar eksekutif Toni Graphia (yang menulis episod 5) dan Matt Roberts (yang menulis episod 6).

Kami tidak akan merosakkan apa yang Roberts telah menyimpan untuk episod seterusnya, tetapi dia menjanjikan bahawa walaupun peminat akan "mengerikan gila pada kami minggu antara ... mereka akan dibayar" sekali episod 6 disiarkan.

Adakah anda merasa sangat marah, Outlander peminat? Anda mungkin lebih kecewa untuk mengetahui bahawa jurang itu bukan hanya satu minggu, tetapi dua: Episod 6, "A. Malcolm," tidak akan disiarkan sehingga 22 Okt (minggu depan, Starz akan mengulangi episod 1-5) - tetapi dalam pertahanan Graphia dan Roberts, mereka tidak tahu bahawa ketika mereka menulis episod itu.

Claire melancarkan rollercoaster emosi sepanjang tempoh episod 5: Dia terpaksa menghadapi beberapa kekurangannya sendiri dalam perkahwinannya yang bermasalah ketika dia bertemu dengan perempuan simpanan Frank, dan kemudiannya entah bagaimana dengan istilah meninggalkan anak perempuannya, Brianna, tanpa jaminan bahawa mereka akan melihat satu sama lain lagi.

Sophie Skelton, yang memainkan Brianna, mengakui bahawa dia sangat menghargai cara skrip Graphia meneroka persamaan antara Bree dan Jamie, walaupun mereka tidak pernah bertemu.

JUJU JUGA: Inilah pandangan pertama di Claire dan reunion 'Outlander' beruap Jamie, jika anda boleh mengendalikannya

"Ada sejenis selari dengannya, Jamie menyerahkan Claire untuk Brianna dan Bree kini melakukan perkara yang sama. Ia bagus untuk melihat jenis tanpa mementingkan diri sendiri," katanya. "Dan saya fikir, kerana ia mengikuti adegan Claire dan Brianna yang benar-benar baik di sofa di rumah Boston, ada peranan pembalikan yang indah, di mana Claire agak cemas, sedikit bimbang sebenarnya ini 20 tahun Tunggu perhubungan memberikan tekanan yang banyak untuk menghidupkan semula. Dan Bree menjadi ibu kepada Claire, dan berkata, 'Anda tahu apa, anda akan baik-baik saja dan saya perlu membiarkan anda pergi.' "

Pengorbanan itu sangat mengagumkan (dan menyayat hati) memandangkan Brianna pada dasarnya menjadi yatim piatu oleh pemergian Claire.

"Dia mempunyai banyak hubungan dengannya, dan dia dan Claire akhirnya membina hubungan ini, maka sebenarnya akan ada baji yang lebih besar di antara mereka kerana jarak," kata Skelton. "Dia masih terasa goyah dari kematian Frank, dan sekarang dia juga kehilangan ibunya, dan ia hanya pada saat itu di tingkap di mana ia benar-benar bagus, kerana anda melihat bahawa Fraser, unsur bodoh, tenang, memegang Bree di mana dia meletakkan pada muka yang begitu berani dengan Claire dan kemudian sebaik sahaja Claire keluar dari bingkai, dia menangis. "

Bercakap tentang kecemasan Claire pada prospek melihat Jamie lagi selepas bertahun-tahun, Caitriona Balfe berkongsi apa yang sedang dilakukan oleh pemikiran Claire di menit terakhir.

"Apabila dia kembali, ini adalah seorang wanita yang meletakkan seluruh kehidupan romantis dan seksualnya untuk memegang bahagian terbaik dalam 20 tahun. Ini memberi anda rasa sedikit ketegaran, saya fikir," Balfe memberitahu kami. "Sudah tentu ada banyak keraguan dengan Claire yang akan kembali. Kami bermain sedikit ketika dia mengecat rambutnya sebelum dia pergi, kerana ada sedikit rasa tidak selamat dan dia mahu dia mengingatnya seperti dulu."

LIHAT JUGA: Mengapa 'Outlander's' Lord John Grey adalah keperluan wira TV

Balfe juga mendedahkan bahawa dia pada mulanya bergumul dengan idea Claire pencelupan rambutnya, kerana ia kelihatan begitu bertentangan dengan wanita praktikal yang kita tahu dan suka.

"Ini lucu, masa Clairol adalah sesuatu yang sebenarnya saya tahan pada permulaan, kerana saya suka, 'Kenapa awak tidak membuat Claire tidak yakin mengenai ciri-cirinya? Itu bukan cara saya melihatnya.' Tetapi sebenarnya, saya fikir ia menjadi perkara yang manis untuk dilakukan, "Balfe mengakui.

"Ia membosankan untuk memainkan seseorang sebagai kuat dan positif sepanjang masa. Ia benar-benar memberinya kelemahan yang saya fikir akhirnya bermain dengan baik. Pada penghujung hari, kita semua bimbang pada tahap bagaimana kita melihat dan bagaimana seseorang Dia melihat kita Dan dia bimbang untuk bertemu dengan lelaki itu yang dia sayangi sekali lagi selepas 20 tahun. Bukan hanya 'Adakah dia akan mencintaiku lagi?' Tetapi, 'Adakah dia akan menemui saya lagi menarik?' Saya berfikir bahawa itu adalah titik yang sah untuk bermain, yang saya fikir sebenarnya benar-benar bagus. "

Adapun apa yang Jamie fikir tentang kemunculan Claire, rambut dicelup dan semua, kita perlu menunggu dua minggu untuk mencari tahu, tapi mengintip mengintip ini pada episod 6 harus memberikan petunjuk ...

Outlander menyiarkan hari Ahad jam 8 malam. pada Starz.

Tonton: 'Outlander' memberi kami perjumpaan yang telah kami tunggu

Uploads% 252 uploader video% 252fdistribution thumb% 252fimage% 252f82380% 252feb894b59 0c76 45ae 9ddf e5600fb04f0d.png% 252foriginal.png