Skip to main content

Recap 'Legion': Episod 2 terus meneka

Imej: Michelle Faye / FX

Rekap ini mengandungi spoiler untuk Legion Musim 1, episod 2, bertajuk "Bab 2." Sekiranya anda kehilangan David Haller, segarkan semula ingatan anda dengan episod 1 kami.

LegionEpisod kedua, "Bab 2," membentangkan satu foil hebat untuk wira kami David Haller: watak Jeremy Harris Ptonomy, yang muncul dalam perdana tetapi tidak diperkenalkan dengan betul sehingga sekarang.

Di mana David mempunyai masalah mengingati detik-detik penting dalam hidupnya, Ptonomy mengenang segala yang pernah terjadi padanya. David telah membuat kepompong masa lalu, membungkus dirinya dalam nostalgia adegan yang setengah teringat. Untuk Ptonomy tidak boleh ada nostalgia - romantiskan masa lalu anda memerlukan tepinya menjadi kusam, mustahil apabila setiap memori tajam sebagai bilah.

"Saya masih ingat semuanya," katanya. "Saya masih ingat kelahiran saya - sebelum ini. Rahim. Anda tahu betapa kuatnya degupan jantung itu? Bayangkan anda boleh ingat berada di dalam badan ibu anda, hangat dan buta dan kemudian - hanya tekanan yang kuat dan tiba-tiba, cahaya. "

Ptonomy berfungsi dalam ingatan orang lain, jadi dia tentu tahu kenangan seperti apa untuk sesiapa sahaja yang bukan dia. Tetapi dia nampaknya terkejut (dan mungkin sedikit kecewa) dengan sejauh mana David telah melindungi dirinya dari realiti keras kewujudannya sendiri.

LIHAT JUGA: Pencipta 'Legion' mahu persembahan membuktikan dirinya sebelum anda memanggilnya siri X-Men

Sementara itu LegionPerdana Menteri yang sangat baik memberi tumpuan kepada nostalgia David, usaha 2 episod untuk menembusi tudung itu. Ia tidak baik untuk sesiapa sahaja yang terlibat, kecuali mungkin David, yang mula memanfaatkan kekuasaannya walaupun mendapat kejayaan yang ragut. Adakah dia sebenarnya menyekat insiden dapur dari fikirannya yang sadar, atau adakah dia tidak mahu kembali?

Dr. Melanie Bird (Jean Smart yang sangat baik) ingin membantu David "menulis semula kisah hidupnya," tetapi bagi seseorang yang bergantung kepada nostalgia sebagai David, itu bukan semestinya sesuatu yang baik.

Apa jenis tempat di Summerland, di mana Dr Bird melibatkan manusia baru "berkembang" dengan "kerja ceramah" selepas Ptonomy dilakukan dengan "kerja ingatan" nya? Buat masa ini mereka adalah orang yang baik, yang menyelamatkan David daripada penyiasatnya, yang mahu membuang kekuatannya daripada dia dan bukannya memaksa mereka untuk muncul sebagai senjata api seperti pihak kerajaan Divisyen 3.

Tetapi seperti Divisyen 3, Summerlanders mempunyai kegunaan sendiri untuk David. "Dia fikir anda kunci," kata Ptonomy kepadanya, "untuk memenangi perang - dan perkara-perkara lain."

Imej: Michelle Faye / FX

Ia tidak akan menjadi kali pertama dalam sejarah TV sebelah yang anda fikir orang baik ternyata tidak baik. Kenapa Daud mempercayai mereka adalah meneka orang; Dr. Bird nampaknya mengingatkan ibunya, terutamanya ketika dia tidak menyentuh suara di kepalanya.

Kebanyakan "Bab 2" dibelanjakan dalam minda Daud, walaupun sama ada setiap adegan adalah ingatan atau halusinasi terpulang untuk penafsiran. Dr. Bird menegaskan Daud bukan skizofrenia - bahawa segala sesuatu yang dia dengar dan dilihat adalah nyata - tetapi itu tidak semestinya berlaku. Dia tidak semua tahu, selepas semua (mungkin, anda tidak pernah tahu dengan mutan).

Daud mengenang ibunya dengan kehangatan dan cahaya, tetapi dia tidak dapat melihat wajah ayahnya. Apabila dia cuba, ia hampir memecahnya. Ada sesuatu yang perlu dilakukan dengan buku yang terkenal yang disebut The World Angriest Boy di Dunia, tentang seorang lelaki yang membunuh ibunya sendiri - seorang anak laki-laki Dr Poole, pakar psikiatri bekas David, berkata adalah Daud.

Dan Aubrey Plaza Lenny Busker, kawan David dari hospital, ada juga; adakah mereka berteman lebih dahulu dalam kehidupan Daud, atau adakah ia sesuatu yang lain? Ramuan imaginasi David, atau yang lain dari keperibadiannya? Adakah dia hanya isyarat bahawa adegan-adegan yang dia ingat tidak pernah berlaku sama sekali?

LegionEpisod kedua tidak banyak untuk memajukan plot. Adalah memuaskan untuk menyaksikan David datang menguasai kekuasaannya, terutamanya dalam perbualan lucu dengan Syd Barrett dari Rachel Keller di mana David secara tidak sengaja mengada-adakan pemikirannya. Terlalu buruk Keller tidak dapat digunakan secara kriminal dalam episod ini, masalahnya akan diharapkan meminda.

LIHAT JUGA: Bryan Singer menerangkan mengapa francais X-Men sesuai untuk TV

Sementara itu, Bahagian 3 sedang mencari Summerland, dan tidak ada sesiapa yang berfikir tentang perkara yang kita dapat melihat dengan jelas bahawa komuniti mutan baru adalah selamat. Buat masa ini, kawah-kawah itu berpuas hati untuk bersiar-siar dengan tanpa tujuan melalui hutan dan menjejali adik perempuan David sebelum mata fikirannya. Daud belajar ini melalui beberapa jenis unjuran astral, tidak lama sebelum menghilangkan mesin MRI keseluruhan dari rahim kerana dia melihat bahawa syaitan bermata kuning sekali lagi.

Apa yang akan dilakukan oleh Melanie apabila dia mengetahui tentang syaitan yang mengganggu pikiran Daud? Adakah dia akan percaya apa yang dia lihat sebenarnya? Adakah syaitan itu nyata? Syd melihatnya juga, walaupun dia berada di dalam tubuh Daud pada masa itu. (Kerana dia mungkin salah satu keperibadiannya.

Jika tiada apa-apa lagi, prestasi Dan Stevens yang semakin tidak mencukupi sepatutnya cukup untuk meyakinkan anda bahawa Haller tidak benar-benar waras, tidak kira apa kata Dr Bird. Kerja-Nya adalah "kerja yang mesti dilakukan - untuk menghalang diri kita dari kabut kehidupan sebelum ini," menurut David.

Tetapi bagi dia, kabut itu adalah gam yang membuat identitinya tidak dapat runtuh, dan kerja itu menyakitkan kerana diterkam dari kepompong mesti menjadi ulat berbunga. Kepada David, ingatan Ptonomy tentang rahim - "hangat dan buta" - mesti terdengar seperti syurga.

Legion"Bab 2" tidak cukup memenuhi perdana bintang pertunjukan, tetapi masih banyak masa untuk penciptaan terbaru Noah Hawley muncul dari kepompongnya.

Legion menyiarkan Rabu pada pukul 10 malam. pada FX.