Skip to main content

Tinder melancarkan pilihan jantina trans-inklusif baru

Imej: Johannes Schmitt-Tegge / gambar-persekutuan / dpa / AP Images

Tinder sedang melancarkan ciri-ciri baru untuk membantu pengguna transgender mempunyai pengalaman yang lebih baik dalam aplikasinya.

Bermula pada hari Selasa, aplikasi dating akan membolehkan pengguna mengenal pasti sebagai jantina selain lelaki atau wanita di profil mereka dan memilih sama ada mereka mahu jantina mereka dipaparkan pada profil mereka. Syarikat itu berkata kemas kini akan memudahkan orang transgender membuat sambungan dalam aplikasi.

Tinder juga mengambil langkah-langkah baru untuk mengganggu gangguan pada platformnya, terutamanya gangguan yang mensasarkan komuniti transgender.

LIHAT JUGA: Bagaimana orang transgender dapat mendapatkan bantuan undang-undang percuma sebelum Trump mengambil jawatan

Dengan kemas kini, melancarkan hari Selasa di Amerika Syarikat, Kanada dan UK, pengguna Tinder dapat mengenal pasti jantina mereka menggunakan istilah dari tetapan aplikasinya.

Sebelum ini, aplikasi pengguna terhad untuk memilih lelaki atau wanita, beroperasi di bawah andaian bahawa semua pengguna adalah cisgender, atau mengenal pasti dengan seks mereka pada saat lahir. Ini sering merumitkan pengalaman mereka menggunakan aplikasinya, kata Ketua Pegawai Eksekutif Tinder Sean Rad. Kini, Rad berkata, pengguna trans harus melihat perlawanan yang lebih baik.

"Kami boleh membantu anda memadankan dengan orang yang mengakui bahawa anda transgender dan mahu berjumpa dengan anda berbanding orang yang akhirnya mengganggu anda sebagai hasilnya," kata Rad Mashable.

Imej: pengikat

Rad sebelum ini membincangkan rancangan syarikat untuk membuat aplikasi kencan lebih inklusif kepada komuniti trans. Syarikat itu menghabiskan enam bulan terakhir bekerja dengan GLADD pada kemas kini. Beliau berkata masalah itu muncul pada perhatiannya apabila dia mengetahui bahawa pengguna transgender Tinder sering disasarkan oleh gangguan dan sementara diharamkan dari aplikasi selepas pengguna lain melaporkannya.

Ketua Pegawai Eksekutifnya berkata syarikat itu melatih semula penyederhana dan algoritma untuk mengesan gangguan yang lebih baik ini dan syarikat itu sekarang akan mempunyai dasar yang "lebih agresif" untuk mengharamkan pengguna yang melanggar dasar pelecehannya.

"Pada penghujung hari, sebagai pengguna trans, apa yang akan anda alami adalah perlawanan berkualiti tinggi. Pengguna yang mengganggu mungkin tidak akan berada di sana kerana kami akan mengharamkannya."

Sama ada pilihan jantina trans-inklusif akan memberi kesan positif kepada komuniti trans tetap untuk dilihat.

Mengenal pasti diri anda sebagai transgender di sebuah platform yang diketahui tahap tertentu untuk gangguan berasaskan jantina, bagaimanapun, masih ada risiko. Dan sesetengah pengguna transgender mungkin masih ingin mengenal pasti diri mereka sebagai lelaki atau perempuan tanpa menyatakan mereka transgender.