Skip to main content

Jawapan yang paling menjejaskan skandal Harvey Weinstein

Imej: Mireya Acierto / WireImage)

NOTA: Siaran ini akan dikemas kini secara berkala setiap kali orang lain, orang yang berkuasa baru membuat satu lagi kenyataan asin yang membuat mata kita keluar dari kepala kita.

Ketika kami menunggang gelombang lain yang mengasyikkan tentang pemangsa seksual di Hollywood, kami juga mendapat kemarahan dari industri yang membolehkan penderaan mereka.

Ramai yang dikritik, diketuk-kuatkan, diketepikan oleh pihak elit Hollywood tentang kejutan mereka, kecewa, dan (didakwa) kejahilan tingkah laku Harvey Weinstein bererti dengan baik.

Tetapi lihat dengan lebih teliti-pada lindung nilai halus dalam bahasa mereka, pada mantel pelindung ungkapan. Dan anda akan segera melihat bagaimana sesetengah orang ini tidak mendapatnya. Atau, lebih buruk lagi, membuat pengutuk-pengutuk yang membantah dengan pantas apa-apa dakwaan pertanggungjawaban mengapa ini terus berlaku. Begitu ramai orang tahu. Bolehkah setiap orang yang mengutuk Weinstein secara terbuka minggu ini tidak tahu?

Yelah tu.

Kenyataan yang baik tidak bermakna banyak, pada akhirnya, apabila orang yang membuat mereka tetap menunjukkan tingkah laku comel-jenis yang sama yang membawa kita ke sini. Seolah-olah itu tidak cukup buruk, begitu banyak orang-orang ini memberi tumpuan mereka punya perasaan trauma mengenai orang lain seram. Atau mereka melakukan justifikasi untuk mengapa mereka hanya lebih banyak lagi bangun kenapa wanita yang menyerang secara seksual adalah buruk (Saya mempunyai anak perempuan! Saya sayang ibu saya!).

Ya, niatnya bagus dan semua, tetapi jalan yang membawa kepada kejahatan yang sia-sia adalah diturap dengan niat baik. Dan juga, mari menjadi nyata, keperluan untuk mempunyai jenama selebriti peribadi yang kuat.

Oleh itu, untuk semua ini, "terbangun" para selebriti, dengan panduan: Inilah caranya tidak untuk bertindak balas terhadap salah laku seksual yang meluas dalam industri anda.

1. Jangan beritahu orang lain bagaimana untuk membetulkan masalah apabila awak masalah.

pic.twitter.com/f5AgemRXds

- Ben Affleck (@BenAffleck) 10 Oktober 2017

Ben? Berita baik untuk anda: Anda tidak perlu meninggalkan rumah untuk mengecam tingkah laku semacam ini dalam industri anda.Pergi ke meja makan dan tanyakan kepada adik anda, Casey Affleck, tentang hal itu. Atau, lebih baik lagi, Argo Lihatlah diri anda dalam cermin sialan (dan saya minta maaf, tetapi permintaan maaf anda yang setengah berpandangan itu terdengar seperti menyusahkan sebagai seorang kanak-kanak yang ditangkap dengan tangannya melecehkan selir dalam balang cookie, mulut penuh dengan kue).

Setakat meminjamkan sokongan anda, dua perkara:

1. Wanita bukanlah objek dalam naratif White Knight anda yang wujud untuk diselamatkan daripada rogol untuk terus mengembangkan watak anda. Kami hanya memerlukan anda cukup berhati-hati ketika kami melakukan serangan seksual terhadap IRL untuk melakukan sesuatu.

2. Apabila anda berbaring terjaga di atas katil pada waktu malam sahaja bermasalah otak anda tentang "apa yang boleh anda lakukan untuk memastikan ini tidak berlaku kepada orang lain," fikirkan tidak dengan mengatakan beberapa bullshit seperti ini kepada mangsa seperti Rose McGowan:

@benaffleck "GODDAMNIT! Saya MENYIMPANYA UNTUK MENGHADAPI BAHAWA "anda berkata kepada wajah saya. Kon akhbar saya dibuat untuk pergi selepas serangan. Awak tipu.

- naik mcgowan (@rosemcgowan) 10 Oktober 2017

Kerana sementara mangsa-mangsa ini mengalami serangan, maka memanggil keberanian untuk maju ke depan, kebohongan cuai menyebabkan banyak orang lain diserang.

Akhirnya, itu membawa kita kepada satu lagi cara umum dari orang-orang Hollywood (termasuk Weinstein sendiri): Seorang wanita tidak sepatutnya menjadi kakak, teman, rakan sekerja atau anak perempuan anda agar anda peduli dengan seksualnya serangan. Atau orang lain.

2. Jangan. Guna. Alasan ayah.

telah terbakar kerana desakannya bahawa dia boleh menghentikan semua serangan ini-jika dia hanya tahu mengenainya

Selain dari sikap egotisme yang merosot Jason Bourne's Pemikiran Matt Damon, Damon terus mendakwa bahawa lelaki "perlu berjaga-jaga dan kami perlu melindungi dan memanggil barangan ini kerana kami mempunyai saudara perempuan dan anak perempuan kami dan ibu kami."

PSA kepada semua lelaki, lurus, gay, tidak bersalah, atau jenayah: Sebab wanita tidak boleh diperkosa adalah tidak kerana mereka adalah kakak atau anak perempuan anda. Mereka tidak boleh diperkosa kerana mereka orang. Menjadi seorang bapa bukanlah (dan tidak sepatutnya) menjadi prasyarat untuk memahami mengapa seks yang mengganggu atau menyerang orang adalah salah. Ini sepatutnya menjadi logik biasa, tetapi tidak, kerana orang adalah idiot narcissist yang hanya melihat dunia melalui titik pandang myopic mereka sendiri. Anda mendapat peluang, sekarang, tidak boleh. Jangan.

Menjadi bapa tidak dan tidak patut menjadi prasyarat untuk memahami bahawa perkosaan adalah buruk. Itu sahaja, anda tahu, satu perkara yang perlu diketahui oleh kelawar.

3. Jangan meneteskan air mata untuk semua lelaki yang tidak bersalah khayalan di luar sana yang terperangkap dalam "memburu sihir."

#Weinstein babi-Sekarang mana-mana wanita-membuat apa-apa tuduhan terhadap gangguan vs celeb-walau lama tua atau tidak dikonfirmasi-mendapat berhampiran anggapan yang tidak dapat dikalahkan

- Geraldo Rivera (@GeraldoRivera) 10 Oktober 2017

Ah, ini klasik.

Untuk merumuskan logik di sebalik apa yang dikatakan oleh Geraldo Rivera-mulut mulut berjalan yang kumis tanda dagangannya menjerit "mengimbangi" (juga, "PERCUMA ME!") - nampaknya dia berfikir: "Pastinya, kotor Weinstein. pemerintahan keganasan seksual tanpa akibat tidak lagi rahsia industri, mana-mana wanita boleh pergi merogol rogol dan sebenarnya (tuhan yang dikasihi) boleh dipercayai. Mangsa sebenar di sini adalah jelas dudes yang menyeramkan yang kini perlu dipertanggungjawabkan kerana merayap ke arah wanita! "

Sukar untuk tidak membaca apa-apa seperti ini, baik, terlebih dahulu, dan berkata demi kepentingan menutup pantat sendiri. Kerana, seperti Affleck, Geraldo tidak perlu pergi jauh untuk mencari orang kulit putih yang lain yang terbukti dapat menunjukkan tingkah laku yang sama, dan lari dengannya. Ambil contoh, rakannya Fox Bill O'Reilly dan Roger Ailes.

Secara terperinci, respons ini paling sering dicucuk dari mulut-mulut yang memuntahkan lelaki dengan sejarah seksual yang tersendiri. Creep bersertifikat dan pengarah Oliver Stone mengambil rehat dari puncak di '80-an untuk mendapatkan lebih tinggi pada kuda tentang bagaimana, "seorang lelaki tidak harus dikutuk oleh sistem vigilante."

LIHAT JUGA: Kini pengarah Oliver Stone juga telah dituduh salah laku seksual

Sementara itu, penuduh anak tikus Woody Allen - yang didakwa menyalahgunakan anaknya sendiri Dylan Farrow memimpin hakim untuk membuat keputusan tingkah lakunya supaya "terlalu tidak wajar" itu"langkah-langkah harus diambil untuk melindungi dia" - juga, untuk alasan yang ingin tahu, berpeluh tentang potensi "suasana memburu ahli sihir."

Mungkin tidak menyedari bahawa istilah "ahli sihir memburu" berasal dari masa wanita dibunuh secara ganas kerana jenayah wanita, ironi komen Allen tidak berhenti di sana. Woody membayangkan masa depan dystopian, "Di mana setiap lelaki di pejabat yang mengenyit seorang wanita tiba-tiba terpaksa memanggil seorang peguam untuk mempertahankan dirinya."

Kerana itu akan menjadi tragedi sebenar, bukan? Sekiranya kita hidup di dunia di mana kita mengakhiri pelecehan seksual yang meluas terhadap wanita, dengan mengorbankan lelaki tidak bebas untuk bersikap riang terhadap wanita yang mereka bekerja dengannya.

Ini adalah ketidakadilan yang wanita tidak bersalah membakar dan digantung di Salem tidak mungkin pernah membayangkan, Woody.

4. Jangan menginterogasi mangsa bukan pelaku.

Pereka fesyen DKNY Donna Karan nampaknya tidak tahu apa yang dilakukan oleh mangsa Harvey Weinstein untuk mendapatkan penyalahgunaan mereka:

Saya fikir kita perlu melihat sendiri .. bagaimana kita memaparkan diri kita? Bagaimana kita mempersembahkan diri kita sebagai wanita? Apa yang kita tanya? Adakah kita meminta dengan menonjolkan semua keghairahan dan semua seksualiti? Dan apa yang kita lemparkan kepada anak-anak kita hari ini tentang cara menari dan bagaimana untuk melakukan dan apa yang harus dipakai? Berapa banyak yang perlu ditunjukkan?

Mendengar alasan lama yang letih dari lelaki menjengkelkan, tetapi dijangka. Tetapi pendengaran a fesyen pereka tout "Tetapi apa yang dia pakai?"Ada yang mengatakan bahawa dia benar-benar mempunyai pengaruh langsung terhadap bagaimana wanita" mempersembahkan semua keghairahan dan keseksian "melalui pakaian yang dia reka?

Tetapi nampaknya, ada yang masih berfikir soalan seperti "Bagaimana kita memperlihatkan diri kita sebagai wanita?" adalah garis penyiasatan yang lebih relevan dalam kes serangan seksual daripada, katakan, "WSudahkah kita mengajar lelaki bahawa ia adalah OK untuk merogol orang?'

Oh, dan untuk menjawab soalan Donna, "berapa banyak yang patut ditunjukkan oleh wanita?" Mulakan dengan kesopanan manusia biasa, untuk permulaan. Dan cukup untuk tidak membasahi hingar-bunyi, bunyi regresif seperti itu.

5. Jangan malu dan beritahu mangsa bagaimana bertindak balas terhadap serangan seksual mereka sendiri.

Imej: twitter

Sungguh mengejutkan, nampaknya selebriti wanita telah mengambil mantel lutut-jerk yang menyalahkan mangsa.

Dalam sebuah Tweet dia cepat dipadam dan digantikan dengan persamaan digital mengetuk ekor anda di antara kaki anda, Vanessa Carlton menyuarakan lagi tindak balas yang sama: Setiap kali seorang lelaki yang berkuasa akhirnya dijatuhkan kerana penderaan seksual, orang-orang dengan cepat mengubah kemarahan mereka dari pelaku ke mangsa.

Di sini, Carlton mengambil ini Permulaan tahap kelebihan kelembutan berlapis, dengan menuduh Paltrow, kerana tidak akan maju lebih awal, kerana dia mempunyai anak perempuan.

Sulit untuk memahami mengapa Paltrow tidak maju lebih awal, bukan? Tetapi ia mungkin kerana dia tidak mahu merosakkan hidupnya, dan dibungkam atau dijauhi dari industrinya (untuk mengatakan apa-apa mengenai berurusan dengan semua gadis yang marah mengambil seperti Vanessa Carlton).

6. Jangan menumpahkan air mata untuk pemusnahan pemangsa seksual.

lindsay lohan (dan loghatnya yang memukul) mempertahankan Harvey Weinstein di atasnya. GOODBYE TO YOU FOREVER. pic.twitter.com/aMzvAOXPYp

- lauren yap (@itslaurenyap) 11 Oktober 2017

Secara jujur, segala-galanya yang keluar dari mulut Lindsay Lohan sejak dia tiba-tiba memutuskan bahawa dia mempunyai aksen asing harus dipukul dari rekod manusia. Tetapi pilihannya untuk meletakkan emoji malaikat di sebelah perkataan "Harvey" dalam pertahanan Instagram ini wataknya pada dasarnya merangkum kecenderungan lain berikutan serangan tuduhan seksual.

Diberikan, semangat untuk membuat alasan untuk pemangsa seksual bukan masalah Lyndsey Lohan, walaupun. Terlepas dari bukti yang menggembirakan, orang sering kelihatan lebih berupaya menginspirasi dan mempercayai pelaku serangan daripada mangsa.

Kami mendapatnya. Tidak susah untuk menghadapi kebenaran keras yang kita hidup di dunia di mana raksasa penuh berjalan di antara kita. Sukar untuk dihitung dengan hakikat bahawa seseorang yang bekerja dengan rapat adalah salah seorang daripada mereka. Tetapi selalunya, ini membawa kepada naluri usus mengabaikan atau mewajarkan penyalahgunaan.

LIHAT JUGA: Orang sering mempertahankan watak rapist yang didakwa. Inilah sebabnya mengapa anda perlu meragui mereka

Kita perlu lebih baik mengenainya - dan untuk wanita seperti Lindsay, itu bermakna tidak menggunakan pengalaman peribadi anda sendiri sebagai alasan untuk secara langsung menghilangkan pengalaman wanita lain yang tidak terhitung banyaknya.

Sebaliknya, lelaki yang mendapati diri mereka berada di sampingan ini harus memandang jauh dalam diri mereka untuk bertanya mengapa mereka mendapatinya jadi lebih mudah untuk berempati dengan penyerang seks yang dituduh daripada dengan puluhan mangsa.

Seperti yang terperinci di atas, Woody Allen tidak dapat berhenti meratapi kisah sedih Harvey Weinstein yang merosakkan hidupnya sendiri oleh wanita yang secara seksual menyerang wanita selama beberapa dekad dengan kekerasan yang dekat. Pengarah dan penulis Oliver Stone menumpahkan air mata lelakinya kepada Harvey, mengatakan ia "tidak mudah apa yang dia lalui, sama ada .... Saya pernah mendengar cerita-cerita seram di semua orang dalam perniagaan, jadi saya tidak akan mengulas mengenai gosip. "

Tip Pro: tidak menyamakan puluhan tuduhan seksual dan tuduhan rogol sebagai "gosip." Tetapi apa yang boleh anda harapkan daripada seorang lelaki seperti Batu, nama yang terus menanam sebagai pendera seks Hollywood yang seterusnya menunggu untuk didedahkan.

Yeah: pasti mudah terasa buruk bagi lelaki yang menyalahgunakan kuasa untuk mengganggu wanita secara seksual, ketika anda seorang lelaki yang menggunakan kuasa untuk melecehkan wanita.

7. Jangan membuat serangan seksual orang lain tentang anda.

Imej: facebook

Anda tahu apa yang lebih buruk daripada mempunyai badan anda melanggar melalui perbuatan seksual paksa? Thriller 2013 yang tidak disengajakan anda Ngarai menjadi hancur oleh pemangsa seksual tersebut. Dan anda fikir diperkosa adalah buruk! 

Sambutan yang paling mengerikan ini, dari pengarang penulis Paul Schrader merangkumi Masalah Lelaki di Hollywood, iaitu: Walaupun wanita berperang dengan gigi dan kuku untuk didengar dan sama dengan lelaki, apalagi mengekalkan hak untuk tubuh mereka sendiri, Schmucks seperti Schrader mencari contoh kehilangan kawalan kreatif sebagai "lebih menyinggung" daripada jenayah sebenar terhadap seorang wanita yang sebenar. Dan pada peluangnya dia menjadi comel, dan membuat jenaka? Nah, rasa humornya pastinya baik untuk menerangkan 37 tahun terakhir post-Raging Bull rekod jejak, iaitu, ia menghisap pantat.   

8. Jangan membuat alasan mengapa anda menganggapnya OK untuk melakukan serangan seksual.

Imej: zaman york baru

Tanpa ragu-ragu, Weinstein mengambil emas untuk OG tindak balas palsu terhadap skandal Weinstein. Tetapi, ia betul-betul memahami apa jawapannya yang mengerikan itu jelas tentang masalah budaya Hollywood. Kerana, pasti, taktik-taktik ini tidak menyelamatkan Weinstein dari serangan terhadap bukti masa ini. Tetapi ia sudah tentu bekerja untuk orang lain. Dan kali terakhir, bukan sahaja orang ramai membelinya, tetapi mereka mengundi dia ke jawatan sebagai Presiden ke-45 Amerika Syarikat.

Menggunakan kelakuan "kelab lelaki" sebagai alasan untuk menjadi pemangsa adalah definisi kehilangan titik. Daripada mengimbangi serangan seksual dengan "bilik persidangan bilik persalinan," anda juga boleh berkata: "Saya melakukannya kerana saya fikir tiada siapa yang menonton, dan tidak perlu menghadapi akibat untuk itu, kerana ia telah dinormalisasi."

Harvey melangkah lebih jauh, walaupun: Pada mulanya, dia bersumpah untuk memanggil peguam Lisa Bloom untuk "mengajar" dia, anda tahu, bagaimana tidak wanita penyerang secara seksual. Malangnya, tidak ada jumlah Tutor Perempuan yang dapat menyembuhkan anda sebagai pemburu purbakala, untuk tidak mengatakan apa-apa untuk membuat semua perkara yang telah anda lakukan.

Dan semestinya, memandangkan Harvey mempunyai kesukaran untuk memahami bahawa wanita tidak wujud hanya untuk melayani dia, dia mungkin tidak faham bahawa ia juga bukan pekerjaan wanita untuk mengajar anda bahawa perkosaan adalah buruk.

Kini, Harvey cuba untuk meredakan tindak balasnya sendiri terhadap tingkah lakunya yang tersembunyi dengan bersembunyi di Eropah, jadi dia boleh menyalahkan tingkah laku pemangsa yang menipu untuk menjadi, "penagih seks".

Alasan ini bukan hanya penat (bertanya kepada Anthony Weiner) tetapi juga menyinggung perasaan orang yang sebenarnya mengalami ketagihan seks. Ia juga mengabaikan fakta bahawa masalah itu bukanlah Weinstein mempunyai banyak hubungan seks, tetapi dia terpaksa melakukan seks pada wanita yang tidak menginginkannya.

Oleh kerana umpan-umpan dan pergerakannya yang terhuyung-huyung dengan NRA pergi, ini juga hanya menunjukkan kekurangan usaha yang masuk ke dalam permintaan maaf asal Weinstein. Ia hampir seolah-olah tiada sesiapa pun yang memikul tanggungjawab ini.

Oh, tunggu: Itulah yang berlaku.

Kerana hanya orang yang tidak tahu mengapa apa yang dia lakukan adalah salah akan menafikan permintaan maafnya dengan senarai cucian perkara-perkara yang dia lakukan untuk wanita-perkara-perkara yang mereka harus bersyukur kepadanya. Sekiranya anda memerlukan pelajaran objek dalam apa yang "kelihatan seperti semua", maka janganlah lagi.

Sebagai usaha terakhir untuk mencuba dan meyakinkan orang bahawa dia adalah seorang manusia, bukannya sifar yang membosankan seumur hidup seorang lelaki yang dia, Harvey bahkan mengariskan logik bahawa banyak lelaki di atas digunakan: Dia adalah seorang lelaki keluarga, Lagipun. Seorang bapa! Dan dia pun ada seorang ibu

Kerana, seperti yang kita tahu, tiada seorang pun yang pernah menjadi bapa atau dilahirkan kepada seorang wanita pernah merogoh sesiapa pun. Bukan sekali.

Buat lebih baik. Kamu semua.