Skip to main content

Satu lagi kempen pemasaran media sosial hanya menjadi salah

Imej: REX / Shutterstock

Apa yang bermula dengan tidak sengaja sebagai hadiah tiket bola sepak percuma ke final Liga Juara-Juara UEFA mengambil giliran berkat yang lebih teruk lagi kepada beberapa troli dalam talian.

JUJU JUGA: Pepsi menarik iklan Kendall Jenner yang patut diterangkan selepas tindak balas besar-besaran

Walker, syarikat makanan ringan yang membawa UK kerepeknya dan hidangan lain, memulakan kempen media sosial Khamis, meminta para peminat yang ingin memenangi tiket untuk mencuba selfie dengan hashtag #WalkersWave.

Tweet itu berubah menjadi video bekas pemain bola sepak Gary Lineker melambai "selfies" di depan latar belakang stadium.

Tetapi trolls dengan cepat menyedari bahawa selfies tidak diperiksa dengan teliti sebelum mendapat skrin, jadi semua orang dari pembunuh bersiri untuk menjatuhkan hukuman penjenayah kepada diktator komunis membuatnya ke laman web ini dengan sukan tanpa sengaja melambai wajah yang mengganggu.

PR bencana masuk untuk pejalan kaki crisps #walkerswave telah pergi menyakitkan hati salah pic.twitter.com/0l5c8eeX0J

- Craig Denholm (@CraigDenholm) 25 Mei 2017

Imej-foto itu juga dipancarkan ke skrin besar di pusat bandar Cardiff, menurut pengguna di Twitter.

@ blueboi1987 Itulah skrin (s) 4 daripada mereka secara keseluruhan haha. pic.twitter.com/ktbcVp8Ht6

- Darren (@ Darren1878nsno) 25 Mei 2017

Syarikat itu memohon maaf pada hari Khamis dan berkata mereka telah menutup kempen itu, sementara Lineker sendiri merujuk masalah itu dalam tweet.

Kami menyedari orang tersinggung oleh jawatan yang tidak bertanggungjawab & menyinggung perasaan dan kami memohon maaf. Kami sama-sama kecewa dan menutup aktiviti itu.

- Walkers Crisps (@walkers_crisps) 25 Mei 2017

Mempunyai hari yang luar biasa di beberapa syarikat yang sangat pelik. Saya pasti kami akan mengucapkan selamat tinggal kepada mereka semua pada hari esok.

- Gary Lineker (@GaryLineker) 25 Mei 2017

Itu tidak bermakna tidak ada screenshot dan tweet yang menunjukkan betapa buruknya aksi media sosial menjadi. Beberapa video yang menyiarkannya termasuk gambar pembunuh bersiri Harold Shipman, menuduh pemangsa seksual Rolf Harris, dan pesalah seks Jimmy Savile. Satu lagi memaparkan Joseph Stalin.

Sekurang-kurangnya suasan diri "gelombang" wajah mantan isteri Presiden Joe Biden tidak begitu mengerikan seperti yang lain.