Skip to main content

Swiipe pada berita: Aplikasi berusia 14 tahun membolehkan anda Tinder jalan anda melalui acara hari ini

Imej: Shutterstock / Rawpixel.com

Berita telah begitu dahsyat selama ini, siapa yang tidak mahu meleret ke kiri?

Swiipe adalah aplikasi berita iOS-dari pengasas berusia 14 tahun di Ireland, tidak kurang - yang membolehkan pengguna menilai berita tepat seperti yang mereka akan profil di Bumble. Pengguna melihat cerita dari 52 sumber berita dan leret ke kiri pada cerita yang tidak mahu dibaca, leret ke kanan untuk menyimpan artikel untuk kemudian, atau ketik skrin untuk membaca cerita sekarang.

Ia agak pelik untuk "leret ke kiri" pada sekeping berita, tetapi swiping tidak menyiratkan bahawa anda tidak menyukai berita-hanya yang anda tidak mahu membaca.

"Jika anda menggunakan Tinder, anda mungkin digunakan untuk itu, tetapi kumpulan umur saya tidak boleh digunakan," kata pengasas Alex Goodison.

Goodison sentiasa mahu memperhatikan segala yang terjadi di dunia, tetapi sukar dengan sekolah dan ekstrakurikulum. Dia mencari jalan masuk, tetapi Flipboard, Medium, dan juga Snapchat Cari semua datang pendek.

"Saya ingin membaca berita lebih kerap, tetapi saya tidak pernah menemui aplikasi tertentu yang telah saya kembali," kata Goodison.

Imej: swiipe

Itulah sebabnya dia mula membina aplikasi berita inspirasi Tinder. Daripada bergantung pada isyarat tolak atau menatal melalui cerita teratas yang tidak berkesudahan, pengguna berinteraksi dan membuat keputusan mengenai berita hari itu. Pada Pemburuan Produk, Goodison menggambarkan aplikasinya sebagai "mengambil sikap yang berbeza untuk melihat tajuk berita oleh pemain berusia 14 tahun."

"Apabila orang mendapat senarai panjang teks panjang, mereka tidak begitu tertarik," katanya. "Ide saya adalah untuk menjadikannya lebih seronok dan interaktif untuk orang itu membuat mereka membaca berita lagi."

Goodison membina aplikasi semasa percutian musim panas 13-minggu di Ireland. Beliau baru memulakan kesamaan Ireland pada peringkat kesembilan, dan dia berangkat dari sekolah menengahnya di Cork County pada tahun 2021.

Dia mula tertarik dengan teknologi kerana bapanya, yang bekerja sebagai pemaju untuk sebuah syarikat gadai janji di Dublin. Dalam masa luangnya, Goodison mengajar dirinya untuk kod melalui tutorial percuma di YouTube dan beberapa kursus berbayar dari Udemy. Dia boleh mengambil beberapa kelas komputer melalui sekolahnya, tetapi sebaliknya dia memilih pertandingan perusahaan, atau perniagaan, lagu.

Imej: alex goodison

Swiipe adalah aplikasi kelima yang dibinanya, berikutan alat semakan untuk ujian kebangsaan di Ireland, aplikasi untuk mencari defibrillators di seluruh negara, aplikasi pemarkahan tenis dan penukaran mata wang.

Projek-projek tersebut semuanya berpunca dari kepentingan peribadinya sendiri; Penyakit jantung berlari dalam keluarga Goodison, dia suka tenis, dan dia memerlukan alat untuk belajar untuk peperiksaan sendiri. Dia mahu membina aplikasi berita, walaupun, kerana kemahiran pengekodan yang khusus ia terlibat. Kali ini, dia juga mahukan aplikasinya merayu kepada orang di mana sahaja di dunia, bukan hanya di Ireland.

Goodison bergegas untuk menyelesaikan projek musim panasnya sebelum sekolah bermula pada akhir bulan Ogos. Dia memuat naik aplikasinya ke App Store, di mana ia duduk dengan tenang dengan hampir tidak sedozen muat turun, kurang daripada matlamat Goodison dari 100. Kemudian dia masuk ke laman utama Produk Hunt, dan tiba-tiba Swiipe telah dimuat turun hampir 1,300 kali.

Ia bukan satu tan muat turun-tetapi ia pasti banyak untuk projek musim panas. Aplikasi itu sendiri menarik bagi pengguna, seperti Goodison, yang tidak menemui aplikasi berita yang cukup tepat untuk mereka.

"Orang ramai telah menghubungi saya dan berkata ini kini adalah aplikasi berita harian mereka," katanya.

Goodison mempunyai beberapa kemas kini dalam kerja-lebih banyak pilihan untuk sumber berita, melanggan cerita dengan kata kunci bukan hanya penerbit dan idea untuk pengewangan dan komponen sosial. Dia tidak boleh bekerja sepenuh masa di Swiipe sekarang bahawa sekolah telah bermula, tetapi dia masih merancang untuk bekerja pada aplikasi dan projek lain-pada hujung minggu.

Bagi Goodison, dia bercadang untuk berpindah ke Amerika Syarikat selepas tamat pengajian untuk meneruskan kerjaya dalam bidang teknologi, dan dia tidak terlalu bersemangat untuk meluangkan masa untuk pergi ke kolej.

"Untuk kerja yang saya mahu lakukan, universiti tidak terkenal," katanya.

Pertama, terdapat peperiksaan tahun ini-dan aplikasinya yang pertama benar-benar berlepas.

"Ada ujian besar pada akhir tahun ini, saya tidak mengharapkan Swiipe untuk melakukan ini dengan baik," katanya. "Saya masih perlu banyak belajar."