Skip to main content

Memperbaiki 'internet pecah' dengan Amanda Palmer dan Patreon

Imej: kerry flynn / mashable

Amanda Palmer telah menjadi penulis lagu selama lebih dari seperempat abad - cara sebelum internet satu perkara. Tetapi sekarang dia mempunyai internet untuk berterima kasih kerana menjaga dia dalam perniagaan muzik.

Palmer adalah dermawan besar Patreon, platform untuk pencipta untuk memberi banyak sumber kepada penaja kewangan atau pelanggan. Syarikat itu mendedahkan pertumbuhannya yang besar - dua kali ganda berbanding tahun lalu kepada 1 juta penyokong aktif dan 50,000 pencipta - minggu lepas.

LIHAT JUGA: Instagram dan Snapchat tidak membayar. Patreon tidak dan ia berkembang seperti gila.

Selepas persembahan eksklusif dengan Palmer, Edward Ka-Spel, dan Patrick Wright (yang terkenal dengan The Dome of the Pink Dots) di pejabat Patreon di San Francisco, Mashable duduk dengan Palmer, Ketua Pegawai Eksekutif Patreon dan cofounder Jack Conte, dan salah seorang benefactor Palmer, Justin De Vesine, untuk membincangkan perniagaan menjadi artis dan bagaimana ia boleh berubah.

Wawancara yang dijalankan oleh pemberita perniagaan Kerry Flynn dan Patrick Kulp, telah disunting untuk panjang dan jelas.

Kerry Flynn: Apa bahagian terbaik malam ini?

Justin De Vesine: Melihat orang lain. Saya pernah bergantung kepada muhibah orang lain. Sekarang saya berada dalam kedudukan untuk memberi kembali kepada semua orang di dunia yang telah menyokong saya membesar dan menjadi seorang wanita.

Saya mendapat sokongan orang lain melakukan itu. Bukan hanya saya di sini menonton salah satu artis kegemaran saya, untuk menyokong dengan perkara yang saya buat juga. Saya melihat ramai orang mendapat manfaat daripadanya.

Kerry: Saya mahu berbual dengan anda tentang blockchain. Anda menyebutnya di atas pentas sebagai satu cara untuk merubah industri. Apa yang anda lihat sebagai potensinya?

Amanda Palmer: Saya seorang optimis dalaman. Jika saya akan menghidupkan kepala optimis saya yang lengkap: blockchain akan membolehkan muzik dan pemuzik yang membuat kandungan berfungsi dengan bebas di pasaran dengan cara yang bukannya memberi ganjaran secara rawak dan / atau menghukum pencipta, ia akan membolehkan pampasan dengan keadilan.

Sekiranya masa depan blockchain dapat dilihat dalam yang paling demokratik, paling adil, ia akan menjadi penawar kepada blockbuster menghukum, pertunjukan fuck tahun 80-an dan 90-an. Daripada perlu untuk meyakinkan seluruh dunia berharga anda untuk mendapatkan pampasan untuk seni anda, anda akan dapat meraih faedah manfaat sebenar komuniti manusia sebenar. Daripada Putera, Madonna, model MTV, yang bekerja untuk 1 peratus seniman pilih, tetapi sebenarnya tidak membantu kampung artis di komuniti tempatan mereka.

Jack Conte: Saya akan mengatakan bahawa falsafah keseluruhan adalah sama di mana web benar-benar mengerikan untuk mengubah nilai ke dalam dolar. Terdapat begitu banyak nilai dalam tenaga yang dimiliki oleh masyarakat Amanda. Apa yang anda tambah kepada kehidupan orang ramai dan kegembiraan yang anda bawa kepada orang ramai. Tidak ada yang menyatakan dalam dolar. Laman web tidak ada lagi. Semua teknologi baru ini ... ada banyak nilai yang belum diterokai.

"Web tidak ada lagi. Semua teknologi baru ini ... ada banyak nilai yang belum diterokai."

Orang berfikir bahawa saya optimis mengenainya. Saya fikir saya benar-benar realistik. Saya fikir dalam satu dekad ia akan menjadi sangat normal untuk menjadi seorang artis. Anda boleh menjadi seorang doktor, sebuah komik web, seorang artis kerana web akan ditubuhkan untuk membantu anak-anak mendapat bayaran.

Amanda: Ekstremisme dari hits blockbuster pada tahun 80-an dan 90-an akan secara asasnya perlu dibongkar.

Jack: "Machete" menjadikan anda lebih daripada $ 20,000.

Amanda: Ya, dan saya bercakap tentang ini dalam Ted Talk saya, tetapi kejayaan yang diukur oleh blockbuster, gaya Madonna, di mana-mana sahaja akan pergi:

Jack: Mengapa perniagaan muzik dan perniagaan seni, kenapa mereka perlu mengetuk hits terkenal dunia setiap hari? The laundromat di jalan, ia berfungsi. Restoran tempatan yang menghasilkan satu juta dolar dalam jualan. Usaha kecil telah dilakukan selama beratus-ratus tahun. Kenapa tidak mungkin artis?

Amanda: Tetapi banyak tanggungjawab terletak pada minda artis. Sebagai kanak-kanak tahun 80-an dan 90-an, kami membesar melihat model seni dan selebriti yang dicontohkan oleh Putera, Madonna, Michael Jackson. Kami tidak mempunyai banyak model yang berbeza untuk pengedaran kandungan. Terdapat model lain: The Legendary Pink Dots dan band punk tempatan dan band indie tempatan yang mengedarkan pita dan memasang risalah.

Anda berada di spektrum gubahan muzik. Anda boleh menjadi bizarro dan mengedarkan pita, risalah dan risalah sendiri, atau anda boleh menjadi satu perkara. Tetapi tidak ada golongan artis pertengahan kerana bagaimana anda boleh mengedarkan artis jika anda tidak mempunyai label utama yang besar?

"Untuk memanggil orang itu seorang artis kelaparan adalah merugikan. Saya teruja untuk melihat istilah itu hilang."

Jack: Tetapi itu perubahan budaya. Generasi di atas kita masih menggunakan istilah artis kelaparan. Saya sialan membenci istilah itu kerana ia dikototasikan apa yang tidak lagi dikotomi. Mereka menyewa pekerja dan mereka membina perniagaan dengan 20,000 pembaca yang unik dan mereka bukan nama meja makan malam. Untuk memanggil orang itu artis kelaparan adalah merugikan. Saya teruja untuk melihat istilah itu hilang.

Amanda: Sekiranya anda bermula dari era romantis dan pergi ke sana sekarang dan anda melukis, romantik kami di sekitar artis begitu kacak. Entah bagaimana dengan indahnya membongkar percintaan itu, idea di sekitar artis kelaparan ... itu menyakitkan. Rasanya merungut untuk membongkar impian artis kelaparan bohemian. Tidak, mungkin artis kelas menengah boleh hidup dan menyokong keluarga mereka dengan struktur teknologi dan apa-apa kerana tidak ada yang seksi tentang hal itu dan itu sebagai anak berusia 90an di mana menjual adalah sebahagian daripada bahasa vernakular.

Terdapat dalam kumpulan indie. Terdapat artis pop, membuat semua wang dan mempunyai semua kemasyhuran. Atau artis lain adalah seorang artis kelaparan tetapi mempunyai semua penghormatan para peminat. Jika anda mempunyai apa-apa di antara, tiada siapa yang akan mempercayai anda.

Jack: Saya sangat teruja untuk meninggalkan planet itu.

Amanda: Tepat sekali ia sangat menarik. Obsesi dengan hitam dan putih. Bukan permainan untuk melompat di kereta muzik itu. Perkara-perkara itu boleh berfungsi dan munasabah, tidak perlu hitam dan putih. Bahawa kita boleh mencari jalan untuk membuat kerja ini. Raikan kemunasabahan membuat seniman yang berkesudahan menamatkan kerja. Ia kacak.

Patrick Kulp: Apa jenis artis yang anda mahu sokongan pada Patreon?

Jack: Apabila saya berfikir tentang Patreon yang sedia ada untuk jangka masa yang panjang, kami ingin membiayai semua orang yang membuat seni. Para pemuzik mempunyai masa yang sukar menggunakan produk kami apabila mereka menggunakan corak melepaskan album setiap tiga tahun. Patreon bukan produk untuk anda. Saya ingin membetulkannya. Kami tidak sedang berusaha memperbaiki sekarang, tetapi kami tidak akan mencapai apa yang kami mahu tanpa itu.

Kerry: Amanda, apa bahagian internet yang anda gunakan secara peribadi dan profesional?

Amanda: Saya telah melihat budaya Twitter berubah secara dramatik pada tahun lepas, yang saya dapati menjengkelkan kerana Twitter merasakan kepada saya pada 2008 dan 2009 untuk menjadi penawar mutlak kepada internet yang tidak berpusat. Secara tiba-tiba semua orang yang saya suka dan saya tahu telah berpusat di Twitter, tetapi sekarang ia menjadi lagi desentralisasi.

di soundcheck di webcast dan hanya mendengar berita itu. http://t.co/9N0R7CX13g

- Amanda Palmer (@amandapalmer) 23 Mei 2017

Rasa rumah kelab di Twitter telah hancur. Itu tidak bermakna saya masih tidak suka Twitter. Ia sangat berguna, tetapi lokus internet terus berubah. Dan sebagai sasaran yang sentiasa bergerak-dan saya pernah menggunakan internet sebagai alat dengan peminat saya, bersama komuniti saya bersama keluarga saya-Saya melihatnya pergi dari LiveJournal ke MySpace ke Twitter ke Facebook secara tidak sengaja tetapi tidak semestinya dan saya mendapati diri saya berfikir bahawa ia membawa kita atau kita mengetuai? Dan seperti fickleness platform di internet hanya menjadi jelas kepada saya, telah berpindah dari satu platform ke forum untuk MySpace untuk LiveJournal ke Twitter untuk ini dan perkara-perkara lain.

Saya baru sahaja mula mengambil pandangan yang lebih lama ... Apa ada banyak orang, ramai orang yang ingin mengadakan perbualan, yang ingin mencari satu sama lain. Dan mereka mahu meneruskan ke mana-mana tempat akan menjadi platform yang paling berkesan, paling mudah untuk masa itu. Dan anda menonton semua orang menarik ke Facebook di mana ia tidak melayani tujuan komuniti secara adil, secara demokratis.

"Saya seperti terpesona oleh apa yang sedang berlaku dengan Facebook dan sama ada ia akan bertahan kerana berapa lama anda boleh menjalankan bar sial dan mengharapkan orang akan tampil?"

Saya rasa asasnya slutty. Saya telah bangkit dari satu platform kepada yang lain mengatakan saya akan pergi ke mana cinta itu, di mana masyarakat, di mana perhatiannya. Saya mendapati diri saya berkeliaran sebagai hantu. Apa yang saya mahu lakukan ialah bercakap dengan orang supaya saya pergi ke mana orang berada. Perkara yang sama dalam komuniti metropolitan adalah anda akan menggantung di mana rakan-rakan anda. Anda akan mendapati diri anda di sana.

Dengan apa yang berlaku sekarang dengan netraliti bersih, saya seperti terpesona oleh apa yang sedang berlaku dengan Facebook dan sama ada ia akan bertahan kerana berapa lama anda boleh menjalankan sebuah bar sial dan mengharapkan orang akan muncul, bercakap dengan rakan-rakan mereka, membeli minuman mahal, berurusan dengan pencahayaan yang curang dan tinggal di mana sahaja mereka pergi? Saya mahu mempercayai internet yang lebih baik. Saya ingin mempercayai internet di mana ia merasakan ia adalah milik orang dan bukannya organisasi. Saya rasa bersalah secara berterusan bahawa saya terapung di atas gelombang.

Setiap pemuzik hari ini, setiap orang yang menggunakan internet, betapa fenomenal akan internet 5.0 akhirnya dapat mengabadikannya kembali dan pada kami mendapati ia di mana semua orang berasa selesa dan pencahayaan yang baik.

Kerry: Apa pendapat anda tentang Kickstarter versus Patreon?

Amanda: Pertumbuhan pada Patreon mengingatkan saya tentang pertumbuhan Kickstarter. Satu perkara Patreon dan Kickstarter. Kickstarter adalah yang paling berguna apabila anda mempunyai satu momen dalam masa, satu projek, satu kedudukan yang perlu diambil. Satu perkara yang anda perlukan untuk membiayai dan membina tenaga sekitar.

Kickstarter tidak akan dapat bertahan untuk seorang artis yang akan menjalankan Kickstarter setiap enam bulan.

Kickstarter tidak akan dapat bertahan untuk seorang artis yang akan menjalankan Kickstarter setiap enam bulan. Tidak dengan banyak perhatian.Saya masih mendapati diri saya melihat keseluruhan keluasan projek saya dan mengatakan bahawa itu mungkin projek Kickstarter yang baik, satu buku dengan artis tunggal kerana ia hanya akan berlaku sekali dan ia akan mempunyai penonton 3 hingga 5,000 dan orang-orang mahu itu satu perkara.

Imej: patreon tangkapan skrin

Dan Patreon. Patreon meminta orang untuk mempercayai anda selama-lamanya, untuk mengambil kad kredit anda dan pada dasarnya memasuki hubungan jangka panjang. Apabila saya mula-mula memulakan Patreon, metafora yang saya gunakan yang sempurna adalah bahawa Kickstarter adalah menakjubkan, ia adalah seperti satu malam yang panas dan hangat dan Patreon adalah seperti berkahwin dan orang-orang dalam hubungan terbuka dua perkara yang dapat bersama-sama.

Justin: Ini sebahagian daripada apa yang anda katakan di mana saya mempunyai kepercayaan terhadap apa yang anda lakukan. Saya ingin melihat apa yang akan anda jalani dengan peluang kreatif yang berkembang ini. Juga anda memberikan perkara-perkara ini yang anda lakukan kepada dunia. Patreons mendapatkannya terlebih dahulu atau kelihatan dalam tetapi ini perkara ini untuk seluruh dunia untuk dinikmati. Saya mendapat banyak manfaat untuk orang yang menyokong saya ketika saya muda dan miskin.

Amanda: Dan ini membawa maksud yang sangat penting di mana Kickstarter adalah khusus untuk anda membuat rekod, anda membuat projek, anda mengupah orang, anda membawa orang lain, anda dapat berkongsi kekayaan. Saya membayar jurutera, studio, pemuzik, kru.

Cara yang sama saya terkejut tetapi tidak terkejut dalam komuniti crowdfunding. Saya masih ingat bangun suatu hari dan mengatakan ia bukan tentang perdagangan. Oh orang sebenarnya mahu saling membantu. Ia bukan perdagangan. Orang ramai mendapat dan merasa senang dengan fakta menyokong artis lain, membantu orang lain. Kini saya dapat melihatnya kerana nombor-nombor itu duduk di hadapan saya.

Dengan budaya blockbuster, dengan seni yang dibiayai kerajaan ini benar-benar dapat mengubah dunia, benar-benar boleh mengubah bagaimana perasaan kita tentang penyebaran itu di hadapan kita. Bukan hanya mempercayai kerajaan untuk membiayai ukiran awam atau hanya radio untuk bermain apa yang ingin kita dengar di gelombang udara atau mempercayai televisyen untuk bermain apa yang kita mahu lihat. Itulah paradigma palsu, dan ada kebenaran yang berbeza di bawahnya. Orang yang mencipta seni dan menghubungkan melalui seni boleh membuat dialog yang sama sekali berbeza Kami telah makan hanya apa yang ada di meja kerana kita lapar berbanding berfikir dengan cara yang lebih besar daripada apa yang mungkin kita mahu makan.

Jack: Sudah tentu ada pemandu untuk Kickstarter. Orang-orang yang mahu menandatangani apa jua tetapi separuh orang hanya mahu mengundi dengan dolar mereka. Mereka hanya mahu lebih banyak perkara di dunia atau lebih banyak orang di dunia dan mereka mengundi untuknya.

Terima kasih @amandapalmer untuk membiarkan muzik membawa kami bersama lagi kerana ia sepatutnya! 🕯 #Manchester pic.twitter.com/zVWu8fHBN0

- Valentina 🖤 (@vasande) 23 Mei 2017

Amanda: Ia secara langsung bertentangan dengan segala yang kapitalisme telah mengajarkan kepada kita bahawa terdapat bekalan dan permintaan seni dan bekalan dan permintaan mesti menentukan apa yang baik dan seperti yang kita lihat itu semata-mata tidak benar. Dan ya dan itu mendorong kepada teras semua apa yang telah kita katakan. Apa yang kita gunakan. Model keseluruhan itu adalah model kekurangan.

Jika anda membayar $ 15. Jika anda menang, saya kalah, jika anda berada di kelab peminat super khas, anda akan memilikinya dan penyedut yang lain tidak akan dapat. Semua itu kini telah dibatalkan dan ia merupakan penyusunan semula semua kepala untuk menyusun semula cara berfikir tentang artis, penonton dan seni. Sebuah kelab peminat bukan untuk menjalankan petrol kekurangan. Ia boleh berjalan lancar dan berfungsi.

Jack: Keinginan untuk menjadi penaung seni adalah keinginan manusia yang sudah tua. Ia digunakan untuk menjadi hak istimewa yang diperuntukkan hanya untuk orang kaya.

Amanda: Anda terpaksa mempunyai begitu banyak kekayaan. Anda perlu mempunyai banyak wang untuk membuat seni. Jumlah sumber yang mengambil untuk mencipta jumlah tertentu seni tidak dapat dielakkan berbanding dengan bagaimana masa kini anda boleh turun ke kedai tempatan anda dan membeli cat dan membeli kanvas. Itu mustahil ribuan tahun yang lalu.