Skip to main content

Bitcoin mencatat rekod tertinggi $ 10,000

Imej: SPF / Shutterstock

Nampaknya tidak benar, tetapi memang benar: Harga cryptocurrency digital Bitcoin baru saja mencecah $ 10,000.

Pencapaian sepanjang masa ini datang selepas tempoh pertumbuhan yang sangat cepat, di mana harga Bitcoin naik dari kira-kira $ 3,000 hingga $ 10,000 dalam masa kurang dari tiga bulan. Dan pada 1 Januari 2017, harga adalah kira-kira $ 1,000, menurut CoinMarketCap, yang bermaksud Bitcoin meningkat 1,000% pada tahun ini.

LIHAT JUGA: Kakak Bitcoin Ethereum berada pada tahap tinggi sepanjang masa

Selain menjadi penghalang psikologi yang besar, harga $ 10,000 tidak membawa arti khusus untuk Bitcoin, yang pertumbuhannya baru-baru ini tidak kelihatan didorong oleh metrik yang wajar. Sebaliknya, pembatalan garpu keras kontroversi pada bulan November, peningkatan minat daripada orang ramai, dan pelabur institusi yang menyertai kemunculannya kelihatan telah meningkatkan kenaikan harga bintang.

Imej: Coinmarketcap.com

Dan bukan hanya Bitcoin yang berkembang. Pasaran pasaran semua cryptocurrency digabungkan menyeberangi ambang $ 300 bilion pada hari Isnin, dengan semua 10 cryptocurrency terbesar yang semakin meningkat dengan ketara. Klien cryptocurrency terbesar kedua, Ethereum, kini mempunyai cap pasaran yang lebih besar daripada $ 45 bilion manakala baris ketiga, garpu Bitcoin yang disebut Bitcoin Cash, mempunyai topi pasaran lebih dari $ 26 bilion.

Walaupun pasaran penuh semangat, tidak semuanya baik dengan Bitcoin. Cryptocurrency tidak menepati masa; rangkaian itu lambat dan sesak, menyebabkan bayaran transaksi untuk terbang melalui bumbung dan membuat Bitcoin kebanyakannya tidak boleh digunakan untuk pembayaran, yang merupakan niat asal pembuat pencipta Satoshi Nakamoto.

Sepanjang tahun ini, para pakar menegaskan bahawa perselisihan antara pemaju teras Bitcoin dengan sekumpulan besar perniagaan, pertukaran, dan pelombong di platform adalah tidak baik untuk cryptocurrency. Semua pihak bersetuju bahawa Bitcoin perlu ditingkatkan, tetapi mereka tidak pernah bersetuju tentang bagaimana dan kapan; garpu Segwit2x yang sangat dipertandingkan adalah penyelesaian yang mungkin tetapi kerana kurangnya konsensus ia dibatalkan hari sebelum pelancaran.

Begitu juga, Bitcoin pada masa ini terutamanya dipandang sebagai kedai nilai, sama dengan emas digital, dan ini nampaknya lebih daripada cukup untuk memacu harga.