Skip to main content

Dibintangi dalam PSA ini membantu gadis berusia 12 tahun memberitahu sekolahnya dia autistik

PSA baru yang dipanggil "Make It Stop" mereplikasi bagaimana Holly, seorang gadis autistik berusia 12 tahun yang tinggal di UK, mengalami beban deria.

Tetapi iklan itu tidak hanya membantu menyebarkan kesedaran dan penerimaan lebih lanjut mengenai autisme - yang dibintangi olehnya telah membantu Holly mendedahkan diagnosisnya sendiri kepada rakan-rakannya dalam kehidupan sebenar. Dia berkongsi video dengan sekolahnya semasa perhimpunan pada Autism Acceptance Day pada 2 April, memberitahu kawan-kawan dan rakan sekelas tentang pengalamannya dengan autisme buat kali pertama.

LIHAT JUGA: Cerita peribadi seorang dalang mengenai membawa Muppet autistik pertama Sesame Street kepada kehidupan

"Buat Ini Berhenti" adalah bahagian terbaru kempen "Terlalu Banyak Maklumat" berterusan Persatuan Autistik Nasional, yang dibuat bersempena dengan agensi kreatif Jangan Panik. Para pencipta banyak berkonsultasi dengan Holly dan ahli komuniti autistik lain untuk memastikan video mencerminkan pengalaman dengan tepat.

"Saya autistik, dan kadangkala saya mendapat maklumat yang terlalu banyak."

Persatuan Autistik Kebangsaan berharap filem pendek membantu Holly dan orang-orang seperti dia mempunyai interaksi yang lebih berjaya, dengan menggalakkan orang bukan autistik di sekitar mereka untuk membuat perubahan kecil kepada gaya komunikasi mereka.

"Memahami autisme, orang itu, dan perubahan yang boleh anda buat," kata PSA.

Dianggarkan 1% daripada populasi global adalah autistik, dan keadaan ini boleh membuat sukar untuk berkomunikasi atau berinteraksi dengan cara yang diharapkan. "Buat Ini Berhenti" menggambarkan betapa mudahnya, interaksi harian dapat menumpuk untuk orang autistik, menyebabkan rasa frustrasi yang luar biasa ketika mereka berjuang untuk memproses maklumat.

Ketika Holly cuba membongkar semua interaksi yang dimilikinya, bunyi dan subtitle PSA bertindih dan kompaun, berakhir dengan cacophony-induced cacophony untuk penonton. Holly sendiri dengan cepat menjadi tertekan dan terharu akibat terlalu banyak kesukaran, dan berada di ambang kehancuran. Akhir tempat menunjukkan orang dewasa memeriksa dengan dia ketika dia cuba untuk mengatasi.

"Saya autistik, dan kadang-kadang saya mendapat maklumat yang terlalu banyak," Holly menjelaskan dengan suara.

Mesej dalam teks putih pada akhir PSA menggalakkan penonton untuk melambatkan interaksi mereka dengan orang autistik, memberi mereka masa yang mencukupi untuk memproses maklumat tanpa tekanan tambahan.

Anda boleh mendapatkan lebih banyak petua dan teknik untuk berkomunikasi dengan orang autistik dari Persatuan Autistik Kebangsaan di sini.

[H / T AdWeek]