Skip to main content

Ini adalah catatan Facebook yang dipromosikan pada pilihan raya 2016

Imej: CSPAN

Kongres hanya memberikan pandangan yang terbaik di dunia pada iklan-iklan yang dibeli di Facebook oleh akaun yang disambungkan ke Rusia semasa musim pemilihan 2016 yang bersengketa.

Senator Richard Burr menyediakan imej pertama dari pendengaran Rabu, yang kedua dalam beberapa hari untuk memusatkan penggunaan media sosial Russia untuk memanipulasi pilihan raya 2016. Mereka termasuk pos "Heart of Texas" yang mendorong negara untuk menghindari dari A.S., serta jawatan dari halaman yang dipanggil "Muslim Amerika Syarikat."

Imej di bawah datang dari pejabat Burr. Senator lain dijangka melepaskan lebih banyak pendengaran hari Rabu.

Imej: Pejabat Senator Richard Burr

Imej: PEJABAT SENATOR RICHARD BURR

Burr juga termasuk imej dari dua peristiwa Facebook yang telah dianjurkan untuk tarikh, masa dan lokasi yang sama dengan usaha yang jelas untuk menimbulkan ketegangan antara orang Islam dan aktivis anti-Islam.

Imej-imej baru mengikuti sesi pada hari Selasa yang memberikan pandangan pertama kami pada iklan yang dikenal pasti Facebook yang dipromosikan oleh Rusia, yang telah diserahkan kepada Kongres. Lebih banyak dijangka akan datang apabila perbincangan diteruskan hari ini.

Sen. Mark Warner juga mendedahkan beberapa iklan, termasuk salah satu daripada Hillary Clinton sebagai syaitan tinju Yesus.

Imej: CSPAN

Dua iklan juga didedahkan semasa pendengaran hari Isnin, termasuk satu yang meminta Tentera A.S. diambil dari kawalan presiden jika Clinton akan mengalahkan Trump.

BARU: Ini adalah dua iklan Facebook pertama yang dibeli oleh Rusia yang dikeluarkan oleh Kongres. pic.twitter.com/1ThgzYNdTf

- Donie O'Sullivan (@donie) 31 Oktober 2017

Kemudian pada hari Rabu, ahli politik di Jawatankuasa Perisikan Pilih Dewan menunjukkan lebih banyak iklan, termasuk beberapa yang dipromosikan di Instagram.

Iklan-iklan tersebut juga disentuh pada isu-isu panas. Walau bagaimanapun, jawatankuasa Dewan memutuskan untuk tidak melepaskan semua 3,000 iklan.

Siaran ini akan dikemas kini dengan perkembangan baru.