Skip to main content

TurboTax memperkenalkan perkhidmatan cukai hanya untuk pekerja gig

Imej: Ben White / stocksnap

Ekonomi giginya hanya berkembang, dan TurboTax tahu itu.

Syarikat penyediaan cukai pada hari Khamis memperkenalkan produk yang disesuaikan dengan 55 juta rakyat Amerika yang bekerja sebagai freelancer atau dalam pekerjaan gig ekosistem teknologi.

Bekerja Sendiri TurboTax menggabungkan keperluan cukai peribadi dan perniagaan untuk freelancers yang secara teknis dianggap perniagaan kecil mereka sendiri. Program ini mencari kewangan peribadi dan perniagaan freelancers yang sering dicampur untuk mencari deductibles dan dilengkapi dengan akses video ke CPA profesional yang pakar dalam pelanggan yang bekerja sendiri.

"Pasaran ini telah wujud untuk beberapa ketika apabila anda berfikir tentang orang yang bekerja sebagai freelancer, tetapi ia terus mempercepatkan kerana ekonomi teknologi dan permintaan," kata pengurus besar TurboTax, Dan Wernikoff. Mashable

LIHAT JUGA: Separuh daripada rakyat Amerika membuat wang dari ekonomi gig

Sudah tentu sesiapa yang memfailkan cukai mahu mendapatkan potongan dan kepakaran terbaik. Tetapi bagi para freelancer, prosesnya lebih rumit.

"Jika anda bekerja sendiri, ia boleh menjadi sedikit kejutan, anda dibayar kasar dan mendapatkan bayaran penuh daripada majikan apa-apa. Anda tidak mempunyai konsep berapa banyak yang selamat untuk dibelanjakan, "Kata Wernikoff. "Perjuangan untuk mengetahui apa yang dapat mereka belanjakan berbanding dengan apa yang dapat mereka simpan, jika mereka cukup pandai mengetahui mereka perlu membayar cukai."

Alternatif untuk orang yang bekerja sendiri setakat ini telah menyewa CPA profesional, kata Jonathan Medows, seorang CPA yang bekerjasama dengan Kesatuan Pekerja Bebas.

LIHAT JUGA: Tenaga kerja bebas adalah lebih besar daripada orang yang berfikir

"Apa-apa alat yang disasarkan ke arah yang bekerja sendiri akan menjadi peningkatan," kata Medows.

Perkhidmatan penyediaan cukai TurboTax boleh digunakan untuk sama ada seorang pengacara yang menanggung ratusan dolar sejam atau pemandu Uber memikirkan apa yang dia bayar datang pada 15 April.

TurboTax adalah syarikat terbaru yang cuba memenuhi keperluan golongan pekerja yang semakin berkembang yang tidak mempunyai majikan tradisional. Walaupun WeWork menyediakan ruang pejabat untuk para freelancer, TurboTax mengendalikan cukai pekerja tersebut.

Perkhidmatan ini berharga $ 89 untuk tahun pertama.