Skip to main content

Kenapa Facebook tiba-tiba mempunyai halaman untuk 'Top 10 kambing'?

Imej: UIG melalui Getty Images

Facebook sedang berusaha untuk mencari cara untuk menunjukkan pengguna lebih banyak barangan, terutama barang-barang yang berkaitan dengan minat mereka dari tempat-tempat yang mereka mungkin tidak mengikuti.

Inilah cara saya terjumpa laman Facebook terbaik: http://www.facebook.com/look/goat

OK, itu tidak betul secara teknikal. Moshe Isaacian, kawan salah seorang wartawan kami, menunjukkan kepada kami, tetapi kini halaman kegemaran saya. Saya suka kambing, dan saya sayang bahawa Facebook akhirnya boleh memikirkan cara untuk menunjukkan kepada saya perkara yang saya suka berbanding, anda tahu, propaganda Rusia.

Halaman kambing nampaknya menjadi sebahagian daripada ujian yang lebih besar dari jenis tag baru di Facebook. (Halaman ini bertajuk "Top 10 kambing jantan di Facebook." Sesungguhnya.) Pada halaman, terdapat tag lain yang boleh anda klik pada yang membawa anda ke halaman lain. Saya terlalu takut untuk mengklik daging kambing, kerana saya suka kambing terlalu banyak untuk itu.

Imej: tangkapan skrin Facebook

Baki kiri atas, bagaimanapun, adalah "lembu sapi" dan saya bermain untuk itu. Butang, apabila diklik, bawalah saya ke halaman lembu lembu yang kebanyakannya resipi. Dari sana, teg kiri atas adalah ... "barf."

Saya mengambil nafas panjang dan diklik. Ia tidak seburuk yang anda fikirkan. Terdapat jawatan dari Tosh.0 untuk cabaran kapsyen untuk bangku simpanan, video mengenai kencing dan barfing, jawatan dari Kosmopolitan memaparkan seorang lelaki yang mengeluarkan rambut yang besar dengan cepat "cuba untuk tidak menjadi barfin selamanya."

Ini adalah instruktif kerana ia menunjukkan bagaimana sistem tagging baru ini berfungsi, sekurang-kurangnya buat masa ini. Kedua-dua halaman kambing dan barf mempunyai catatan bukan mengenai topik-topik dengan tulisan yang menggunakan kata-kata itu dengan cara yang tidak penting. Satu adalah dari New England Patriots, menggunakan GOAT (paling hebat sepanjang masa) dengan merujuk kepada quarterback Tom Brady. Yang lain bukan tentang barf, tetapi mempunyai jawatan yang digunakan barf untuk menggambarkan kekasaran.

Ia tidak jelas apa ciri ini. Ia mungkin dipanggil "Lihat," tetapi memotong url ke Facebook.com/Lihat hasil dalam halaman ralat. Facebook tidak segera menjawab permintaan untuk komen.

Itulah peluang yang baik ini adalah salah satu Facebook "ujian", di mana mereka melancarkan ciri baru kepada sebilangan kecil orang untuk melihat bagaimana ia berfungsi. Ada peluang yang baik kita tidak akan pernah melihat ciri ini lagi.

Walau bagaimanapun, apa yang dilakukannya adalah pelajaran kepada Facebook. Rangkaian sosial besar-besaran adalah di tengah-tengah peralihan dari beberapa tahun yang lalu apabila ia secara agresif memeluk syarikat media dan menunjukkan banyak kandungan mereka dalam Berita Berita. Sekarang, Facebook telah mengurangkan berapa penerbit muncul dan menunjukkan lebih banyak kandungan yang berkaitan dengan kumpulan.

Facebook telah bereksperimen dengan versi baru News Feed tradisional. Baru-baru ini melancarkan Facebook Explore, tab yang secara eksklusif menunjukkan siaran dari Laman Facebook pengguna tidak mengikuti. Facebook juga menguji dua suapan, satu tanpa jawatan dari Halaman, di enam pasaran.

Facebook Explore adalah tempat di mana orang melihat kandungan dari Halaman yang mereka tidak semestinya mengikutinya tetapi mungkin sesuai dengan minat mereka. Itulah yang saya lihat pada kandungan kambing dari sekumpulan tempat, tidak ada yang saya ikuti, tetapi didapati menyeronokkan.

Ujian ini juga kelihatan terhad dari segi topik. Walaupun terdapat halaman kambing, tidak ada facebook.com/look/puppies, banyak kekecewaan Mashable wartawan perniagaan Kerry Flynn.

Mungkin Facebook baru sahaja melancarkan penandaan sebagai satu cara untuk meningkatkan keupayaan sistemnya untuk menyikat kandungan yang disiarkan di Facebook setiap hari dan menyampaikan barang minat kepada pengguna.

Atau mungkin, mereka hanya suka kambing. Seperti yang sepatutnya.

Juga, hanya kerana, ini adalah penyusunan kambing yang terdengar seperti manusia menjerit.

Kerry Flynn juga menyumbang kepada cerita ini.