Skip to main content

Twitter, sekali gus, melonjak dan mengatakan ia melihat kurang penyalahgunaan di laman web

Image: bloomberg / getty images

Twitter mungkin mempunyai hari terbaik, atau sekurang-kurangnya dalam seketika.

Hanya tentang semua orang - tetapi terutamanya Wall Street (musuh paling buruk Twitter) - dijangka melihat pertumbuhan pengguna yang perlahan dan kemerosotan pendapatan Twitter.

Namun, perkara yang tidak dijangka berlaku. Twitter ... mempunyai suku yang baik ?!

LIHAT JUJU: Twitter apa yang menggandakan di tengah-tengah semua pemotongan

Kemuncaknya adalah kembalinya pertumbuhan pengguna. Twitter menambah 9 juta pengguna aktif bulanan sepanjang suku tersebut. Itulah 7 juta lebih daripada yang diharapkan. Tapak ini memecah pertumbuhannya di Amerika Syarikat, menekankan bahawa ia menambah 3 juta pengguna di negara asalnya.

Malah berita buruk itu tidak begitu buruk. Buat pertama kalinya sejak menjadi awam pada 2013, pendapatan suku tahunan Twitter merosot. Ya, itu tidak baik, tetapi penganalisis (dan saya sendiri) menjangkakan hari yang benar-benar buruk untuk Twitter. Kami mengharapkan kecewa, setiap kali biasa.

Namun, Twitter terkejut.

Pertumbuhan samb adalah berdasarkan luas: pertumbuhan DAU meningkat dalam 7 daripada 10 negara teratas, dengan kekuatan tertentu di Amerika Syarikat, di mana kami juga menambah 3M MAU seq

- TwitterIR (@TwitterIR) 26 April 2017

Twitter melaporkan pendapatan $ 548 juta dalam tiga bulan terakhir berbanding dengan $ 511.9 juta yang dijangka oleh Wall Street. Mereka menewaskan jangkaan lebih daripada $ 36 juta.

Selain kewangan dan pertumbuhan pengguna, Twitter melaporkan bahawa ia menyelesaikan salah satu masalah utama: penyalahgunaan pada platform.

$ TWTR: Kami telah mengalih keluar banyak akaun yang kesat dan "akibatnya, kami melihat kurang penyalahgunaan yang dilaporkan di seluruh perkhidmatan."

- Sarah Frier (@sarahfrier) 26 April, 2017

Menurut Twitter, mereka melihat "kurang penyalahgunaan yang dilaporkan di seluruh perkhidmatan." Statistik itu datang walaupun Twitter meningkatkan bilangan alat pelaporan dan keberkesanannya. Ketua Pegawai Eksekutif Twitter Jack Dorsey dengan rendah diri mengakui dia jauh dari selesai.

"Terdapat banyak lagi yang perlu dilakukan tetapi kami berada di landasan yang betul," kata Dorsey kepada pelabur mengenai panggilan pendapatan awam pada hari Rabu.

Wall Street gembira. Saham Twitter, yang telah jatuh ke harga yang menyedihkan sejak dua tahun yang lalu, meningkat lebih daripada 10 peratus dalam perdagangan pra-pasaran. Twitter, sekali gus, melambung tinggi.

Tidak jelas di mana pertumbuhan pengguna tepat, tetapi Ketua Pegawai Kewangan dan Ketua Pegawai Operasi Anthony Noto menunjuk beberapa bidang keutamaan mereka seperti berita dan akaun politik. "Ia adalah yang terbaik," katanya.

Dorsey juga menunjuk kepada perubahan Twitter telah memperkenalkan garis masa, seperti bahagian pelarian yang bukan mengenai susunan kronologi tetapi mengenai kaitan. Sebagai contoh, Twitter kini mempunyai bahagian untuk video yang dicadangkan dalam garis masa.

Pendapatan turun untuk Twitter, tetapi sekarang pertumbuhan pengguna dan bahagian-bahagian lain seolah-olah teratur, Twitter akhirnya mengutamakan semula itu. Twitter nampaknya mengingati lebih banyak peluang untuk pendapatan, termasuk iklan di mana tweet disindikasikan (seperti dalam artikel ini) dan dalam Twitter Moments.

Twitter juga menambah lebih banyak rakan kongsi data dan memperolehi akreditasi supaya pengiklan dapat memiliki lebih banyak keyakinan bahawa wang mereka dibelanjakan dengan baik pada platform.

"Matlamat kami adalah untuk menjadi standard emas" untuk ketelusan kepada pengiklan, kata Noto.

Salah satu kritikan utama Wall Street untuk Twitter - semasa perjuangannya - telah berada dalam kepimpinan. Sebagai contoh, Dorsey, seorang pengasas bersama Twitter, mempunyai dua jawatan Ketua Pegawai Eksekutif. Di samping menjalankan kapal itu di Twitter, dia mengarahkan syarikat pembayaran Square.

Ketika jalan telah meminta Dorsey memilih antara dua bayi, Dorsey tetap komited untuk kedua-duanya. Bagaimanakah dia selamat? Keutamaan, katanya pada hari Rabu, untuk dirinya sendiri dan untuk syarikat-syarikatnya.

"Tumpuan terbesar bagi saya adalah memastikan kami mempunyai keutamaan yang sangat kuat, dan kami memahami apa yang paling penting," kata Dorsey. "Kes penggunaan teras kami [di Twitter] menunjukkan dunia apa yang berlaku ... Kami beroperasi pada kecekapan yang lebih besar supaya kami boleh menghantar lebih laju."

"Kami memberi tumpuan kepada apa yang penting sahaja." - @jack

Malah, Twitter telah menutup banyak inisiatif sejak tahun lepas dalam usaha mengurangkan kos, meningkatkan penglibatan dan bergerak ke arah keuntungan. Ia menutup aplikasi Vine yang dikasihi pada Oktober lalu, sebagai contoh.

"Kami memberi tumpuan kepada apa yang penting, kami bergerak apa sahaja yang mungkin mengganggu," kata Dorsey. "Saya semakin yakin setiap hari."

Soalan yang tidak dijangka, tetapi sangat dihargai daripada panggilan yang berpusat pada bot. Sejak Twitter menambah jumlah pengguna yang mengagumkan sekarang, mari kita pertimbangkan berapa banyak akaun-akaun ini adalah nyata.

Twitter mempunyai masalah lama dengan bot. Tetapi, menurut Twitter, ia adalah minimum. Dorsey menyebut statistik, pertama kali dikeluarkan pada tahun 2014, bahawa hanya 5 peratus akaun Twitter adalah berkaitan spam. Tetapi mereka mempunyai cara untuk menutupnya, menurut Dorsey.

Mungkin mereka akan. Dorsey, sekali gus nampak yakin. Minggu depan, Twitter akan menjadi tuan rumah persembahan NewFront yang pertama, di mana syarikat-syarikat media digital akan menyusun siri yang akan datang kepada para pengiklan, yang kemudiannya boleh memilih untuk menaja kandungan tersebut.

Dalam pada itu, Dorsey akan mendengar.

"Ada hari yang hebat, kami akan berjumpa dengan anda di Twitter," kata Dorsey sambil menamatkan panggilan.