Skip to main content

Ingin meninggalkan komen yang marah? Laman web ini memaksa anda untuk mengambil ujian terlebih dahulu.

Imej: Michael Smith / Newsmakers / Getty Images

Anda melihat tajuk yang menyebalkan, melengkapkan beberapa perenggan yang cukup untuk mengetahui kisah ini yang mengerikan dan anda terus mengarah ke bahagian komen, jari anda gatal untuk terbang melintasi papan kekunci dalam kemarahan.

Tetapi tunggu - masa ujian!

Itulah perlindungan penyiar awam Norwegia NRK memaparkan cerita dalam talian mereka. Sesiapa yang ingin mengulas mesti menjawab tiga soalan pelbagai pilihan terlebih dahulu. Soalan-soalan ini cukup mudah dan mempunyai kaitan dengan kandungan artikel. Sebagai contoh, inilah soalan untuk cerita yang diterjemahkan oleh Google kepada "Renaissance untuk alat super Facebook untuk carian. Adakah anda takut?"

Imej: nrkbeta

Dalam temu bual dengan Nieman Lab, Editor NRKbeta, Marius Arnesen, menjelaskan mengapa kuiz ada pada beberapa kisah mereka: pada dasarnya, untuk mengambil kelebihan. Seperti yang dikatakan oleh Arnesen, "Jika anda menghabiskan 15 saat di atasnya, mereka mungkin 15 saat yang mengambil kelebihan dari mod rant apabila orang memberi komen."

Oleh itu, bukannya bahagian komen yang berubah menjadi kebencian, teori konspirasi dan penghinaan, kuiz itu sepatutnya memberi komen yang terfokus dan lebih bijak - dan mungkin juga berkaitan dengan topik di tangan.

Output berita Norway benar-benar bertekad untuk mengakhiri rants dalam talian tanpa sepenuhnya menghapuskan pilihan untuk mengulas mengenai cerita - yang mana banyak laman web (termasuk Mashable) telah membuat keputusan adalah laluan terbaik untuk mengawal penyalahgunaan dalam talian.

Sekarang jika anda benar-benar mahu menolong anda perlu melakukan kerja rumah anda.