Skip to main content

Laman menyelamatkan pautan Delicious sudah mati. Tetapi mari kita ingat masa yang baik.

Imej: Adam Berry / Getty Images

Delicious mesti menyelamatkan banyak pautan dalam hampir 14 tahun di planet ini.

Perkhidmatan web penanda buku itu perlahan-lahan memusnahkan beberapa tahun kebelakangan ini, tetapi pada hari Khamis, secara rasmi memasuki yang luar biasa. Pesanan bookmark sosial Pinboard mengumumkan ia mendapat Delicious. Menjelang 15 Jun, laman lama akan berada dalam mod baca sahaja, jadi pengguna tidak akan dapat menyimpan penanda buku baru.

Tetapi sebelum kita terlupa tentang perintis penanda buku sosial yang tiba pada tahun 2003 sebagai del.icio.us, mari kita ingati masa-masa baik yang membawa kita semua.

siapa pun ingat http://t.co/YK1iGjfUI0

- David Kaczynski (@davidkaczyn) 22 Mei 2017

Delicious menjelang masa dan menyebabkan banyak kegemaran yang dapat bertahan hingga ke hari ini. Penanda buku sosial menjadi perkara kerana Delicious, yang mengetuai pertuduhan dengan penandaan untuk mengatur kandungan dalam talian. Pemerolehan terbaru Pinboard itu tidak datang sehingga tahun 2009.

Tapak seperti StumbleUpon, Diigo dan sekarang Pinboard datang berdasarkan konsep Delicious dan tagging.

Delicious cuba menukar perkara, walaupun pada akhirnya, untuk menggalakkan lebih ramai pengguna menggunakan alat ini, tetapi sebagai salah satu daripada saya Mashable rakan sekerja berkata, "Tidak ada yang benar-benar tersekat."

Dan kemudian persaingan dan teknologi baru mengalahkan mereka. Apabila awan membuat penanda halaman yang disimpan pada satu penyemak imbas yang mudah diakses di lain, pengguna tidak memerlukan perkhidmatan yang berasingan.

Pocket, yang sebelum ini dikenali sebagai Read It Later ketika ia keluar pada tahun 2007, benar-benar merangkak dan mengambil sebahagian besar potensi Delicious dengan memberi tumpuan kepada bookmark mudah alih bukan desktop. Pinterest juga mencuri gila Delicious dengan mengambil pautan yang disimpan dan menjadikannya pin cantik dengan papan dan antara muka cantik.

Saya rasa suka dengan Delicious walaupun ketika saya mencari kenangan Delicious dalam peti masuk saya, saya teringatkan beberapa tahun yang lalu. Apabila laman web berada dalam peralihan, pautan tidak disimpan atau applet yang saya buat pada Zapier dan IFTT telah penuh dengan kesilapan. The bookmarklet mendapat kereta super dan akhirnya saya memadamkannya.

sesuatu yang salah [http://t.co/yrth88fvzz]

- IZIVA (@iziva) 26 Mei 2017

Jualannya ke Pinboard adalah jualan kelima dalam dekad lalu dan hampir separuh. Pertama ia dijual kepada Yahoo pada tahun 2005, kemudian kepada pengasas YouTube pada tahun 2011. Pada tahun 2014 Science Inc. membelinya dan kemudiannya diuruskan oleh Delicious Media pada tahun 2016. Ini tempat berehat terakhir ialah Pinboard, yang pemaju Maciej Cegłowski berkata dalam pengumuman itu dia membeli Delicious "jadi ia tidak akan hilang dari web."

Tetapi pada zaman kegemilangannya, ia adalah alat terbaik web surfer. Pengguna kuasa dan penyimpan pautan di mana-mana harus berfikir mesra alat mudah, namun web-menghancurkan ini.

Jangan berputus asa sepenuhnya. Semua penanda buku anda boleh dipindahkan ke pemilik baru di Pinboard dan penanda buku boleh terus menerus pada perkhidmatan baru selama $ 11 setahun.

RIP, Delicious.