Skip to main content

Percanggahan Bodega menunjukkan bagaimana orang ramai bimbang dengan mesin hype Silicon Valley

Imej: Scott Olson / Getty Images

"Lembah Silikon hanya mencipta mesin layan diri bersifat perkauman yang dirancang untuk membunuh kedai serbaneka mesra anda."

Itulah naratif yang memulakan debutnya Bodega pada hari Rabu, terima kasih sebahagiannya untuk bermain dengan baik Syarikat Cepat tajuk utama. 

LIHAT JUGA: Tiada siapa yang meminta mesin mesin penjual ini bahawa dua orang bekas Googlers ingin mengganti bodegas

Dua bekas Googler keluar untuk mengganggu kedai-kedai sulung ibu dan anak yang dikendalikan oleh imigran yang meletakkan bandar-bandar utama dengan kes-kes makanan dan barang-barang makan sendiri, cerita itu berlaku. Matlamat syarikat adalah untuk menyebarkan beribu-ribu kotak pantri ini, yang dibuka dan dibebankan menerusi aplikasi, di sekitar lobi, pejabat, gim, dan lokasi pusat lain.

Mula-mula walaupun tanpa malu-malu menggabungkan nama bodega dan maskot kucing mereka di mana-mana untuk logonya sendiri.

Cuba untuk menghancurkan bodegas dengan permulaan yang dipanggil "Bodega" yang memiliki logo kucing bodega ... hanya mengerikan. http://t.co/1W4pSnXoXn

- hello i am anil (@anildash) 13 September 2017

Lingkaran Twitter dengan cepat memilih satu sisi. Bodega menjadi simbol terbaru segala-galanya yang telah dikritik oleh orang ramai tentang Silicon Valley dan kebudayaan penyembahan inovatif. Semua ramuan ada di sana:

Ciptaan yang pada dasarnya merupakan perkara biasa yang sudah ada

Pelan untuk menggantikan industri yang sedia ada dengan model perniagaan yang bergantung kepada pekerja dan / atau peraturan kurang

Gentrifikasi dan komodifikasi budaya

A jarring jelas terputus dengan perasaan orang biasa

Permulaan kecil itu secara tidak sengaja telah menorehkan perasaan tidak percaya secara kolektif ke arah industri teknologi yang seolah-olah telah mencapai tahap demam di tengah-tengah kitaran pilihan raya yang berat.

Pengutukan itu mengekalkan nama syarikat dalam trend teratas Twitter sepanjang hari:

saya berharap kotoran ini gagal dan gagal hebat http://t.co/KrBqmzzNIQ

- Tracy Clayton (@brokeymcpoverty) 13 September 2017

Lembah Silikon mencurahkan banyak masa & wang untuk sama ada meletakkan orang keluar dari kerja atau "menyelesaikan" masalah yang tidak wujud. http://t.co/XABZRtWoW8

- Jamelle Bouie (@jbouie) 13 September 2017

ia jelas. mereka mahu kemudahan bodega tanpa perlu berinteraksi dengan orang-orang yang kejiranan mereka menyerang.

- raja crissle (@crissles) 13 September 2017

99% Lembah Silikon adalah orang bodoh yang memberi wang jahat lain untuk mencipta sesuatu yang sudah wujud. http://t.co/cSXQWYEoCr

- Bot Pixelated (@ pikselatedboat) 13 September 2017

Begitu banyak pemula Silicon Valley tentang dudes yang ingin meniru ibu: carpooling, dobi, membeli-belah runcit, memasak, bodegas

- Clara Jeffery (@ClaraJeffery) 13 September 2017

Pitch: "Ia adalah mesin layan diri, tetapi lebih rasis." http://t.co/YDlGZvlAWc

- David M. Perry (@Lollardfish) 13 September 2017

Bodega mungkin mungkin tergelincir sebagai satu lagi tidak berbahaya, jika tidak jelas, permulaan permulaan itu bukan kerana penjenamaannya yang tidak disengajakan. Dan syarikat itu berusaha untuk menimbulkan kepalsuan nada dengan permintaan maaf yang sederhana.

Siapakah yang menanyakan berapa lama sehingga para pengasas membuat pos Sederhana? Sila datang mengumpulkan hadiah anda. http://t.co/JI8gMdqjY1

- Helen Rosner (@hels) 13 September 2017

Tetapi jumlah aduan terhadapnya juga bercakap dengan keraguan yang semakin meningkat dimana orang ramai telah datang untuk merawat pemula, kapitalis teroka, dan adegan teknologi secara umum.

Pemula teknik pernah dapat refleksif melemparkan dirinya sebagai lakon inovasi, berhadapan dengan perniagaan besar yang mundur untuk kebaikan masyarakat yang tidak layak. Bahawa imperatif moral implisit membantu melindungi mereka dari kritikan yang mungkin dihadapi oleh perniagaan.

titik keseluruhan naratif permulaan adalah "kita lelaki kecil yang pergi selepas corp jahat besar!" bukan "kami di sini untuk membunuh nenek hispanis anda"

- ಠ_ಠ (@MikeIsaac) 13 September 2017

Tetapi ketika industri datang untuk menguasai ekonomi, masalah hubungan masyarakat semakin terhakis.

Orang ramai terbangun kepada keadaan kerja yang mengeksploitasi pusat kepada model perniagaan syarikat seperti Uber dan permulaan permintaan yang lain. Perarakan gangguan seksual dan diskriminasi yang tidak berkesudahan menegaskan asas teknologi bro. Perbezaan di antara aplikasinya yang tidak berkesudahan di dunia dan aplikasi retorik yang tinggi (dan keuntungan yang tidak bermoral) menjadi meme dalam budaya pop.

Kesemua sentimen ini seolah-olah telah menimbulkan beberapa jenis kritikal selepas pilihan raya presiden yang pahit dan memecah belah. Mungkin percikan itu adalah produk sampingan dari rasa populisme yang berlarutan, yang melukis penubuhan elit sebagai tidak berkaitan dengan keperluan orang biasa.

Perlumbaan untuk mencalonkan 'orang permulaan / syarikat yang merupakan' asshole 'setiap bulan hanya sedikit tidak sihat. Nampaknya baru tahun ini, saya fikir.

- Benedict Evans (@BenedictEvans) 13 September 2017

Pemula yang bersempadan dengan parodi diri seperti Juicero dan syarikat aplikasi di sebalik bencana Festival Fyre telah diperkenalkan kerana bagaimana mereka menunjukkan kebarangkalian terburuk budaya teknologi. Kapitalisme lewat - satu istilah yang menarik untuk ketidakmampuan ekonomi pasaran yang terlalu banyak-tiba-tiba menjadi tren.

Syarikat-syarikat yang ditubuhkan tidak lagi mendapat lulus sama ada. Uber, yang pernah menikmati sokongan umum dalam perang salibnya terhadap teksi yang terlalu mahal dan ketinggalan zaman, berhadapan dengan boikot massa kerana persatuannya dengan Donald Trump. Kesatuan teksi New York muncul sebagai wira kontroversi itu.

Sementara itu, perintah baru titans perindustrian berteknologi lebih teruk daripada sebelumnya. Facebook dan Google sedang dibakar kerana peranannya menyebarkan maklumat salah dalam pilihan raya. Google menarik kemeriahan di sebelah kiri apabila media mendedahkan memo seksis yang telah diedarkan di dalam syarikat, kemudian menimbulkan rasa marah dengan menembak pekerja yang menulisnya. Setiap kontroversi ini telah mendorong peningkatan sokongan politik kedua-dua pihak untuk dasar antitrust yang lebih tegas untuk memerangi oligopol teknologi.

Tidak ada satu pun yang perlu dilakukan dengan permulaan kecil dan akhirnya seperti Bodega, tetapi semuanya menyumbang kepada cara orang melihat teknologi secara keseluruhan.

Dan sentimen itu tidak terhad kepada mana-mana satu bahagian spektrum politik sama ada-prestasi yang mengagumkan dalam iklim polarisasi kita. Hak telah menyinggung retorik progresif industri teknologi dan apa yang mereka lihat sebagai budaya yang ketat, sementara landasan kiri menentang kegagalannya untuk hidup sesuai dengan ide tersebut.

Nampaknya jika ada satu perkara yang kita semua boleh mendapatkan di belakang sebagai sebuah negara, ia adalah kucing bodega.

Saya sangat gembira bahawa dalam masa-masa terbahagi ini kita semua boleh bersama-sama di Twitter untuk membenci lelaki Bodega ini.

- Andre Plaut (@andreplaut) 13 September 2017