Skip to main content

Presiden Uber Jeff Jones hanya melangkah ke #DeleteUber dan meletak jawatan

Imej: BRITTANY HERBERT / MASHABLE

Hari yang berbeza, tetapi masa yang sukar di Uber. Presiden Uber Jeff Jones telah berhenti, Recode dilaporkan hari Ahad. Keputusan untuk meninggalkan secara langsung berkaitan dengan dua bulan terakhir di neraka PR, sumber tanpa nama memberitahu Recode.

LIHAT JUGA: Pengeluar Uber ini pasti terdengar pertahanan tentang tidak mengambil kejatuhan untuk krisis gangguan Uber

Uber PR memberikan kenyataan ini: "Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada Jeff selama enam bulan di syarikat itu dan berharap dia semua yang terbaik."

Tetapi wakil komunikasi enggan mengulas lebih lanjut tentang rekod mengenai keputusan Jones untuk pergi. Pemergian itu berkuat kuasa dengan serta-merta, dan nampaknya Uber belum memutuskan siapa yang akan mengambil tanggungjawab.

Tidak lama kemudian, apa yang muncul sebagai mesej syarikat dari Kalanick kepada pekerja yang menangani perkara itu muncul di Twitter:

E-mel Travis Kalanick kepada pekerja tentang keberangkatan Presiden Jeff Jones yang tiba-tiba pic.twitter.com/VuHovwixUb

- Eric Newcomer (@EricNewcomer) 19 Mac, 2017

Jerami yang memecah belakang unta itu, menurut Recode, adalah Ketua Pegawai Eksekutif Travis Kalanick yang mengumumkan keputusannya untuk mengupah seorang ketua pegawai operasi untuk membantunya meletakkan gergasi gergasi di trek. Bukannya Uber sedang mencari sewa yang lain.2, menurut sumber-sumber ini; Sebaliknya, ia seolah-olah menjadi hakikat bahawa COO diperlukan sama sekali.

Jones bekerja sebagai ketua pegawai pemasaran untuk Target sebelum menyertai Uber pada September 2016. Jones telah menggantikan Ryan Graves, bekas CEO Uber yang Kalanick diganti pada tahun 2010. Graves, yang sekarang menjadi ketua operasi, dilaporkan tidak hadir di Uber sejak krisis.

Malangnya untuk Uber, hari itu tidak dilakukan. Lelaki yang mengetuai projek petanya juga mengikuti Jones keluar pintu, yang New York Times dilaporkan lewat Ahad. Keluar dari Brian McClendon, yang sebelum ini bekerja di peta di Google, bagaimanapun "dalam kerja-kerja untuk beberapa waktu."

Dia akan kekal sebagai penasihat di Uber, katanya Masa dalam satu kenyataan, dan akan kembali ke negeri asal Kansas untuk terlibat dalam politik.

Tidak lama selepas jawatan dari Recode pergi secara langsung, Graves mengundi tweet dari The Huffington Post pengasas Arianna Huffington dengan pelajaran sibuk.

Imej: twitter screenshot

Huffington adalah ahli lembaga Uber, dan Kalanick baru-baru ini melantiknya untuk menjalankan kajian semula dalaman untuk syarikat itu berikutan skandal baru-baru ini mengenai rawatan pekerja wanita Uber.

Semua yang mengatakan: Jelas, Graves akan menjadi sibuk daripada sebelumnya.

Sebelum ini, dalam kegilaan yang #DeleteUber:

  • Walaupun Uber tidak pernah memainkan bahagian lelaki yang baik (tambang pemandu yang berubah-ubah dan memintas peraturan bandar, misalnya), syarikat itu menghadapi tindak balas awam berikutan skandal baru-baru ini yang mencetuskan hashtag #DeleteUber untuk menembusi Facebook dan Twitter.

  • Uber pertama kali secara terbuka menendang sarang burung hantu yang terkenal dengan menaikkan harga lonjakan ketika protes teksi terhadap larangan Muslim Trump.

  • Kalanick juga mengganggu saudara Silicon Valley dengan menyertai majlis penasihat ekonomi Trump. Dia kemudian meletak jawatan dari kedudukannya.

  • Kemudian, bekas pekerja Uber, Susan Fowler Rigetti melancarkan hasutan mengenai dinamika tempat kerja seksis di Uber dengan berkongsi kisah pengalaman menjatuhkan rahangnya sendiri dengan pengurusan atasan di syarikat itu.

  • Dan yang terakhir tetapi jelas sekali, Bloomberg baru-baru ini meluncurkan video Kalanick yang bercakap abrasif terhadap seorang pemandu Uber.

  • Oh, dan juga, New York Times mendedahkan cara Uber telah sengaja menentang penguatkuasaan undang-undang dan intervensi peraturan, termasuk alat yang disebut "Greyball."

  • Uber juga melihat beberapa eksekutif berikutan skandal: SVP kejuruteraan Amit Singhal meletak jawatan selepas laporan muncul dari dia meninggalkan pekerjaan terdahulu di Google, disebabkan dakwaan gangguan seksual. Naib presiden pertumbuhan Uber. Eksekutif-eksekutif lain yang baru-baru ini telah meninggalkan Uber, juga: Ketua Uber AI Labs Gary Marcus; Pengarah kanan jurutera di Pusat Teknologi Lanjutan Uber Raffi Krikorian; dan jurutera memandu Uber sendiri Charlie Miller.

Dan selepas Jones, sukar untuk membayangkan tidak akan datang lebih awal lagi.

Di SXSW minggu lalu, kami meminta sekumpulan selebriti berteknologi yang akan menjadi yang terbaik untuk peranan COO. Seseorang mencadangkan COO Facebook Sheryl Sandberg. Satu lagi mencadangkan Peter Thiel (walaupun dia agak sibuk dengan Trump). Jeff Wilson, Ketua Pegawai Eksekutif Kasita, menawarkan cadangan kreatif: Jared dari HBO Lembah Silikon kemasyhuran.

Cerita ini dikemaskinikan dengan kenyataan dari Uber.

UPDATE: 20 Mac, 2017, 4:05 p.m. AEDT Dikemas kini dengan butiran keluar Brian McClendon.