Skip to main content

Donald Trump sedang kehabisan orang untuk mengelak

Imej: Joe Raedle / Getty Images

Donald Trump sedang kehabisan orang untuk mengelak.

Pasti, dia sudah berada di sisi buruk banyak orang Amerika: pendatang, wanita, minoriti, umumnya orang yang layak. Sekarang, kami boleh menambah atlet profesional ke senarai.

LIHAT JUGA: Permainan NFL pertama pada 24 September bermula dengan protes yang dahsyat

Presiden telah mengusir apa yang mungkin adalah kontroversi yang paling aneh dan sesatnya, memanggil mana-mana pemain bola sepak yang membantah "anak anjing jalang" dan secara berasingan pergi selepas superstar NBA Steph Curry.

Komennya segera membawa kepada kutukan yang luas daripada atlet profesional AS, persatuan pemain, dan pasukan. Setiap perlawanan NFL pada hari Ahad ada beberapa bentuk protes, tetapi blowback tidak berhenti di sana. Malah orang seperti Terry Bradshaw, bekas pemain tengah NFL yang telah menghabiskan beberapa tahun sebagai pengulas mengenai Fox, ditimbang.

. @ terrybradshaw: "Tidak pasti jika presiden kita memahami hak-hak itu, bahawa setiap orang Amerika berhak untuk bercakap dan juga untuk memprotes" pic.twitter.com/PgTntwbLP9

- Tom Namako (@TomNamako) 24 September 2017

Tanggapan bahawa seseorang seperti Bradshaw akan bercakap mengenai kontroversi-dan dengan tegas menentang presiden pada masa itu-bercakap betapa tersesatnya langkah Trump telah dibuat di sini.

Orang seperti Bradshaw tidak mahu bercakap tentang politik. Begitu juga, orang tidak mahu mendengar orang seperti Bradshaw bercakap tentang politik. Mereka menyesuaikan diri dengan rancangannya untuk bercakap bola sepak dan jenaka yang buruk. Ia adalah ruang yang selamat dari kegilaan berterusan Trump.

Tidak ada lagi. Komen-komen Trump telah mengambil bantahan atlet yang agak terhad dan mengubahnya menjadi TV mesti bercakap. Pada hari Ahad, Fox dan CBS kedua-duanya menunjukkan lagu kebangsaan secara langsung untuk banyak permainan, yang biasanya tidak dilakukan. ESPN juga memperuntukkan sejumlah besar liputan pregame kepada topik tersebut, seperti juga Rangkaian NFL.

Trump baru-baru ini mula melihat sesuatu yang lebih seperti seorang presiden, berjaya mengelakkan sebarang kesilapan besar di sekitar selepas Hurricanes Harvey dan Irma. Ucapannya di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sedikit berbatu, tetapi kekurangan skuad yang serius bahkan membawa kepada peningkatan dalam penarafan kelulusan kejamnya yang kejam.

Trump hanya tidak memerlukan ini. Situasi dengan Korea Utara sedang dalam perjalanan untuk menjadi kebuntuan antarabangsa yang paling berbahaya sejak krisis peluru berpandu Kuba. Dia cuba mendapatkan reformasi cukai dan masih ada prospek undang-undang penjagaan kesihatan.

Sudah tentu, penyokong Trump yang paling bersemangat masih bersamanya. Pembacaan cepat / r / The_Donald, sebuah kumpulan Reddit yang dikhususkan untuk Trump, menunjukkan kesamaan tipikal. Breitbart mempunyai beberapa cerita mengenai topik ini tetapi tiada apa yang ketara. Fox News melakukan perkara Fox News biasa. Pangkalan Trump sangat setia.

Tetapi di luar pangkalannya, semuanya sangat buruk untuk Trump. Dia kini menjadi subjek kritikan yang luas dari segmen budaya yang mencapai banyak orang-banyak yang mungkin tidak memberi tumpuan kepada politik. Serangan Trump pada media telah membantu melindungi dirinya dari banyak kritikan, tetapi sekarang dia mendapat Terry Bradshaws dari dunia.

Ini mungkin berakhir sebagai satu lagi kontroversi di dalam kontroversi Trump yang hampir-hampir berterusan. Trump telah memanggil perogol Mexico, dirakamkan bercakap tentang serangan seksual wanita, atau lebih banyak lagi. Perkara-perkara itu tidak menghalangnya daripada dipilih, dan sukar untuk membayangkan bahawa melepaskan beberapa penghinaan pada atlet akan berbuat banyak sekarang bahawa dia presiden.

Atau mungkin ia akan membuat perbezaan. Penerima luas Seattle Seahawks Doug Baldwin mempunyai salah satu reaksi yang paling bijak terhadap keadaan itu dan mengapa ia mungkin penting.

"Walaupun komen-komen baru-baru ini bukan perkara paling buruk yang dia katakan atau dilakukan, saya percaya bahawa ini akan menyatukan masa untuk dunia sukan," tulis Baldwin. "Dan dengan begitu banyak pengaruh sebagai atlet kepada generasi muda, ini dapat menjadi peluang bagi kita untuk mengubah naratif masyarakat dan menunjuk kepada presiden sebagai contoh yang buruk tentang apa yang dapat anda lakukan jika anda tetap berpikiran, jahil dan tidak berpendidikan . "

Kenyataan dari penerima luas Seahawks Doug Baldwin. Mungkin jawapan kegemaran saya setakat ini. pic.twitter.com/MpH2Y1dC44

- Dave Zirin (@EdgeofSports) 23 September 2017

Titik Baldwin adalah relevan di luar kontroversi semasa. Ini adalah masa yang menyatukan untuk dunia sukan, dan Trump membuktikan mampu mewujudkan detik-detik itu untuk apa sahaja yang dia sentuh.

Tidak hanya banyak kumpulan lain yang tinggal. Trump sedang kehabisan orang untuk keluar. Dan itu mungkin kembali menghantui dia.