Skip to main content

Pelancaran beta YouTube Go-friendly di Asia Tenggara, Afrika

Imej: NurPhoto melalui Getty Images

Google telah mengeluarkan aplikasi YouTube Go yang mesra data di beberapa Asia Tenggara dan pasaran baharu di Afrika.

Kini tersedia dalam versi beta untuk Thailand, Malaysia, Vietnam dan Filipina, aplikasinya adalah cara untuk mendapatkan video kepada pengguna di negara-negara di mana ketersediaan data mungkin tidak lengkap seperti di negara lain.

LIHAT JUGA: Sekarang anda boleh memainkan video YouTube betul-betul di dalam WhatsApp

Salah satu ciri utama aplikasi yang menangani masalah data ialah mod tontonan luar talian, yang membolehkan pengguna terlebih dahulu memuat turun video melalui Wi-Fi sebelum memukul jalan.

Pengguna juga boleh memilih untuk menstrim video dalam resolusi yang lebih rendah atau berkualiti tinggi, mengawal perbelanjaan data mereka.

Keupayaan untuk memuat turun dalam kualiti tinggi adalah kemas kini dari beta terdahulu, yang hanya dibenarkan sehingga resolusi standard.

Imej: youtube

Imej: youtube

YouTube Go pertama kali diumumkan kira-kira setahun yang lalu, dan sejak itu telah melanda India, Indonesia, dan Nigeria - tiga pasaran luas yang berjuang untuk mendapatkan sambungan yang cepat kepada semua orang.

Selain Asia Tenggara, Google hari ini mengeluarkan beta ke negara-negara Afrika Ghana, Kenya, Afrika Selatan, Tanzania, dan Zimbabwe.

Dalam beberapa minggu akan datang, Sri Lanka, Senegal dan Uganda juga akan mendapatkannya.

Jelas, kerana apl tersebut disasarkan pada pasaran baru ini, ia keluar pertama untuk Android, bukan iOS. Anda boleh memuat turun dari Google Play, atau mendaftar semasa ia dikeluarkan untuk pasaran anda.