Skip to main content

Perkongsian Google-Friendster Terungkap

Segar dari kesepakatan dengan MySpace untuk menguasai carian dan iklan tapak, Google bersedia untuk menjaringkan satu lagi perkongsian besar.

Ketua Pegawai Eksekutif Friendster, Kent Lindstrom mendedahkan hari ini bahawa rangkaian sosial akan bekerjasama dengan Google - gergasi carian akan menguasai carian dan iklan teks Friendster, sama seperti pada MySpace. Perjanjian itu adalah untuk dua tahun terakhir dan kewangan tidak didedahkan. Tetapi sejak Friendster melaporkan kurang daripada 1 juta pelawat unik bulanan, perjanjian itu tidak akan sama skala dengan $ 900 juta Google-MySpace deal.

The hookup adalah satu lagi pengecualian untuk Yahoo, yang kini menguasai pencarian Friendster. Ia juga nampaknya memanjangkan dominasi iklan rangkaian sosial Google: dengan Google menyalurkan pengiklanan dan carian di MySpace, Friendster dan (akhirnya) YouTube, tidak ada banyak rangkaian utama yang tersisa untuk disambungkan. Facebook telah melanda perjanjian dengan Microsoft, jadi mungkin Google akan menunaikan pandangannya pada Bebo seterusnya?

Friendster