Skip to main content

Peserta Miss Universe bertindak balas terhadap tuduhan perkauman

Imej: Getty Images

Amaran: Orang Asli dan Torres Strait Islander penonton diberi amaran bahawa artikel berikut mengandungi gambar orang yang mati.

Seorang bekas Miss Australia telah mempertahankan dirinya di Facebook, selepas treler untuk siri TV termasuk petikan dari ratu kecantikan yang dianggap rasis oleh ramai penonton.

Renae Ayris, yang menduduki tempat ke-4 dalam pertandingan Miss Universe pada tahun 2012, adalah salah satu daripada lima selebriti Australia yang muncul pada musim baru Hubungi Pertama. Ini adalah miniseri yang dihasilkan oleh Blackfella Films kontroversi yang bermula pada 29 Nov, di mana orang Australia dengan pengetahuan yang sedikit tentang orang-orang dan budaya Pulau Orang Asli dan Torres mencabar persepsi dan prasangka mereka.

Atau tidak - hasil berbeza-beza.

LIHAT JUGA: Orang asli Australia adalah tamadun hidup tertua di Bumi, kajian menegaskan

Walaupun ia belum diketahui bagaimana pandangan Ayris dicabar oleh program itu, yang dia lari dalam pratonton adalah cukup untuk menyinggung perasaan orang ramai, memaksa Ayris untuk mempertahankan komennya.

"Saya tahu banyak orang Orang Asli percaya bahawa mereka berhutang sesuatu, tetapi saya rasa semua orang patut dilayan sama," katanya dalam video penggoda. "Mereka perlu memaafkan apa yang mereka fikir telah berlaku, dan teruskan, dan cuba dan sama dengan semua orang."

Bagi penonton dengan pemahaman tentang kekejaman masa lalu dan sekarang, serta perkauman yang buruk yang dihadapi oleh Orang Asli di Australia, komen itu menyakitkan. Dan dalam beberapa kes, menyebalkan.

@SBS @RenaeAyris ini menyinggung perasaan & jahil pada begitu banyak peringkat yang saya tidak tahu di mana untuk bermula

- Fran (@franalotnz) 13 November 2016

Ayris bertindak balas dengan memanggil reaksi kepada penggoda "penyalahgunaan" dan "menjijikkan."

"Ia mengambil banyak keberanian untuk saya membuat keputusan untuk melakukan persembahan ini," tulisnya di Facebook. "Saya sangat gementar melakukan semata-mata kerana saya tidak tahu tentang orang-orang Orang Asli dan budaya mereka ... Sebab saya buat rancangan itu adalah mengubah dan belajar."

Ayris tidak mendedahkan apa yang dia pelajari penggambaran rancangan itu, atau sama ada dia berdiri dengan kenyataannya selepas itu. Ini mungkin pada perintah pengeluar.

Pada bulan Oktober, Ayris dilaporkan memberitahu AAA: "Satu-satunya hubungan yang saya ada dengan orang Orang Asli adalah di Perth di bandar yang tidak menyenangkan, saya sebenarnya telah meludah dan didera, yang dipanggil perkara yang dahsyat dan saya tidak melihat mereka."

Pada masa itu, pemain berusia 26 tahun itu mengakui kekurangan sejarah dan budaya Orang Asli yang ditawarkan kepadanya di sekolah.

Menikmati cara panas Bali ini terlalu banyak. Saya tidak mahu pulang ke rumah musim sejuk. Photo- @neildixonphoto xxx

Foto yang disiarkan oleh R E N A E A Y R I S (@renaeayris) pada

"Saya tahu semua kawan saya berada di dalam bot yang sama seperti saya, tidak tahu apa-apa, untuk jujur tentang segala-galanya," katanya. "Jadi, saya berharap saya banyak belajar yang boleh saya bawa dan berkongsi dengan semua kawan dan orang yang saya tahu."

Pertunjukan itu mungkin hanya mempunyai tiga episod, tetapi pembelajaran (atau idea-idea yang belum dipelajari tidak jelas) adalah pekerjaan sepanjang hayat.