Skip to main content

Apple membetulkan pepijat yang mendedahkan pengguna Safari kepada penggodam wang yang lapar

Imej: mashable

Perhatian pengguna iOS: Jika anda belum lagi mengemas kini peranti anda ke iOS 10.3, lakukan ASAP.

Walaupun iOS 10.3 tidak datang dengan mana-mana ciri baru utama di luar Cari AirPods saya, ia termasuk satu patch utama untuk mengeksploitasi Safari menakutkan.

LIHAT JUGA: iOS 10.3 Apple adalah penggemar kriket kemas kini akan suka

Menurut Lookout, yang menemui lubang keselamatan dan melaporkannya kepada Apple, bug membenarkan penipu untuk "melaksanakan kempen scareware" dengan menggunakan pop-up dalam pelayar web Safari.

Singkatnya, penyerang menggunakan lubang untuk membombardir mangsa dengan pop timbul dan menjadikan Safari tidak dapat digunakan kecuali jika bayaran tebusan dalam bentuk kad hadiah iTunes dibayar.

Imej: berjaga

"Semasa lockout, penyerang menunjukkan mesej yang mengancam dalam usaha menakut-nakuti dan memaksa korban membayar," menurut Lookout.

Walaupun Lookout menggariskan cara untuk mengosongkan cache Safari dan menjadikannya berfungsi lagi, ia mengatakan matlamat mesej yang mengancam adalah terutamanya untuk "menakutkan mangsa untuk membayar untuk membuka kunci pelayar sebelum dia menyedari ia tidak perlu membayar tebusan untuk pulih data atau akses penyemak imbas. "

Patch keselamatan adalah satu lagi peringatan yang tidak peduli bagaimana melindungi platform, tidak ada platform yang benar-benar selamat. Pelajaran di sini, kemudian? Pergi kemaskini peranti iOS anda, anda yang malas.

Sentiasa kemas kini telefon anda ke versi terbaru. Sentiasa.